AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.481

vanos sönder eller ej

He
16
HenkeM3
M3 Coupé 1993
hur vet man exakt att vanoset är trasigt??? kan man se det eller höra de bara?? har en m3 3,0 93a.. vad ligger ett nytt på?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kan bara svar för dubbelvanoset, du har ju enkel - men:
Har hört en summa på femton tusen nämnas, plus cirka tio tusen för jobbet. Är det trasigt märks det nog tydligast på ett rasslande läte (även när motorn/oljorna är varma) samt effektfall på minst femtio hästar - bör märkas...
Som Sani säger, rasslande läte, ordentligt effektbortfall, oren tomgång. 16' har jag hört för en ny vanos till 3.0 plus arbete.
Om du känner dig osäker kan du kontakta någon BMW mek i din närhet och bara be dem slå en snabbtitt på din bil, de bör kunna konstatera detta rätt snabbt.

Mvh,

/Wille
WilleW; Du har mail!

Jens
MrMarsupilami:
Du med!

/Wille
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Bara för att vanosen inte funkar som den ska behöver det inte betyda att den måste bytas ut mot en ny. Jag vet att bmw folket är pigga på att döma ut vanosen.

När jag hade problem med min vanos så plockade jag isär den, rengjorde allting, lödde om lödningarna till magnetventilerna och bytte oljefiltret till vanosen. Efter denna operation gick bilen klockrent. Antar att det var magnetventilerna som kärvade förut.

Mitt råd är iaf att du undersöker om det går att repa vanosen innan du kostar på ett byte.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har du bilder på vanosen isärplockad?
Plockade du loss hela, eller tog du av locken i framkant?
Skulle vara intressant att lära sig lite mera om den..
Oljefiltret? Menar du insex-skruven med det lilla gallret på, eller finns det något annat filter i också?
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har tyvärr inga bilder. Jag tog iaf av locken i framkant, tog isär så mkt det gick därifrån och gjorde rent allting. Det var en del koksad/torkad olja samt ärgat inuti på min. Jag lödde också ihop kontakterna till magnetventilerna eftersom det var ganska ärgat där och antagligen dålig/glapp kontakt. Filtret som jag bytte var den lilla insex skruven, egentligen onödig att bytta om den verkar ok men den kostar också bara typ 70 spänn på bmw.

Man kan ju börja med denna operation om man misstänker dålig vanosfunktion. Funkar inte detta kanske man ska lämna in bilen på verkstad för jag rekommenderar inte att man plockar av hela vanosen då den tydligen måste "ställas in" när man sedan monterar tillbaka den.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
He
16
HenkeM3
M3 Coupé 1993
Tack
Då får jag se över de..
mo
48
mojje
toyota supra mkiv,eurospec 1000hk edetion.
audi a4 b8 quattro.
willew orent på tomgång vad menar du med det , dom går ju lite ojämt på tomgång 3´0 orná men nålen skall ju stå stilla och inte vandra , det lite bluddrande är ju hela tjusningen med m3án,

nä hk bortfall stämmer bra och ett rasslande fram vid vanosen , då kan du börja oroa dig
Det här med Vanos är ett evighetshuvudbry.

Det låter illa helt enkelt, jag höll på att avlida när jag var van med min 325 -91 och sedan lyssnade på M3'an.

Tror att mycket av ljuden som uppstår kommer från kedjan också. Detta verkar vara väldigt induviduellt från bil till bil, t.ex så lyssnade jag på en bekants som var tystare än min medans en annan bekants med renoverad motor som gått 4000mil lät mer än min. Och ingen av bilarna gick dåligt på nåt sätt.

Jag förstår alla som är oroliga för jag har själv gått och oroat mig för att det ska vara nåt knas. Har grubblat och gör det fortfarande. Men det är liksom inget att göra åt medans det fungerar bra känns det som för mig.

'mosse' här på forumet sa i en annan tråd att M3-ägare stoppar ner huvudet och lyssnar efter oljud/missljud, tycker att det stämmer riktigt bra, och jag är helt klart en av dom.

Angående det här med att dom bluddrar på tomgång. Det gör dom, och har man ett annat avgassystem så förstärks det och man lurar sig lite på det.

Sprejade el-spray på mina kontakter till vanosen och tycker att den går jämnare vid kallstart osv. För dom är hyffsat oroliga vid kallstart.

Mina tankar på detta bara. Tack och hej.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag hade ojämn tomgång, varvräknarnålen stod still men det hördes på motorljudet samt att man kunde känna vibrationer när man satt i bilen. Allt detta försvann efter min lilla "vanosgenomgång". Nu är tomgången helt jämn och bilen är hur stilla som helst när den går på tomgång.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
mo
48
mojje
toyota supra mkiv,eurospec 1000hk edetion.
audi a4 b8 quattro.
henke, jag kan hjälpa dig att kolla det när du kommer hem från cypern, du bor ju i tibro så det är lugnt, din vinge har kommit med som bara ligger och väntar på dig :)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.