AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
552

60mm 30mm för mycket eller?

Jag har en e36 97 coupe
Funderar på att sänka den. 60mm fram och 30mm bak tänkte jag. Fälgarna är 18” med 225/40 runt om.
Några åsikter på detta? Nackdelar ock fördelar

Tack på förhand

Dime M
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Du lär ju få lite stötigare gång om man säger så. Om det skulle ta i hjulhus eller så kan jag tyvärr inte svar på. Men frågar du mig är det på tok för mycket för att det ska vara snyggt (enligt min smak), men den är ju som baken förstås....

Mvh
Anders S.
Daniel Hedlund
Det lär vara förmkt med 60mm i fram, har du 18" fälgar så är det mkt möjligt att det kommer att skrapa i hjulhuset...du kommer tex att ha väldiga problem med att köra över farthinder osv..
jag skulle nog rekomendera 50mm i fram och kanske 40mm i bak....
men, men....lycka till med sänkingen!

MVH
Daniel
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Det är bra fult med alltför sänkta bilar.
Optimalt är om avståndet mellan skärmkant och däck är lika runt om, anser jag.
Fälgens storlek lär ju inte ha mycket med det hela att göra, hjulets ytterdiameter är förhoppningsvis densamma.
Jag har sänkt min V70AWD 40 mm, Z3:an är OK som den är.
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
det är helt rätt!!!!!!!om det inte atr i fälgarna så smäll dit det!!!!=)))

D är fegt o släppa gasen!
Mangemannen
Du lär dra i hjulhuset vid en sådan sänkning.
jag gör det med min bil.
Vet inte riktigt hur jag skall klösa det om jag skall höja eller sätta en styrbegränsare.
men kolla innan du sänker.

// Magnus
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sänker så mycket lär du få en väldigt stötig gång samt vissa kanter och fartgupp kan bli problematiska. en diskret sänkning på kanske 30mm kan väl vara ok. Tänk också på att slitaget på fram/ bakvagn blir avsevärt.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Skulle satsa på en 40/10 eller 40/20 sänkning.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag har väl 60 mm fram. Det blir STÖTIGT när man vardagskör med bilen, över farthinder, brunns-lock, sprickor i vägen... allt känns!

Funderar på att sälja mina Hamann-dämpare o flexa till M-sportchassisatsen.

Nån som vet vad man kan begära för ställbara Hamanndämpare?
Bj
63
Bjärven
325 Ci -93
Jag har sänkt min cab med H&R cupsats från bilmodecenter. Sänkningen är 60/40 och jag har 225/40-18 på Hartge fälgar. Inga bekymmer!!! Har åkt 4 st i baksäte utan bekymmer. Har aldrig tagit i fram.
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Min är sänkt 50 eller 60mm fram med original M-dämpare (dvs M-chassi) och jag har inga som helst problem. Det tar varken i hjulhuset eller att den skulle vara så pass stötig att det är irriterande. Självklart har man inte samma komfort som det är original men det var väl förmodligen inte tanken heller.

Snacket om att fjädringen blir helt kass och dämparna går sönder efter 500mil stämmer inte i detta fallet! Det är inga som helst problem med fjädringsvägen och ej heller att fjädrarna skulle vara lösa vid besiktningen.

Fälgarna är original från en M3:a -97 dvs 7,5x17" fram med 225/40-17.

Någon nämde även något om att det skulle vara svårt att köra över farthinder. Det kan jag inte heller hålla med om. Jag klarar alla farthinder förutom ett här i stan där jag bor (men det är många andra som inte heller gör det!). Har du original kofångare fram och inte M3:ans så blir det ännu enklare att ta dig över farthinder.

Mvh
Carsten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.