AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.995

E36 cab överrullningsskydd?

cane
Tjena, har en E36 cabbe som saknar de där överrullningskydden bakom nakstöden som finns som option. Har fått reda på att BMW säger att det inte "går" att eftermontera, men eftersom mitt baksäte huseras av min 2-åring i bilbarnstol _ska_ det ditt ett överrullningskydd ändå.... nu till min fråga, ni som har skyddet - kan man ha bågarna i utlöst läge utan att de tar i plastrutan alt hardtop-rutan? Min plan är att köpa bågarna på skroten utan elekronik etc och köra med en utlöst båge bakom sonen som skydd. Dessutom, vet någon om det special verktyg som finns till för att återställa utlösta bågar åxå kan användas till att _lösa_ ut dem? Annars måste man rycka loss baksätet o lösa ut dem manuellt via ett litet hål, enligt ETK.
Agge
Är överrullningskyddet utlöst så ska det ta i så att bakrutan böjer sig lite. Bestämmer du dig ändå att du ska ha det utlöst så köp åtminstonde "mjuka skyddskåpor" till ö-skyddet. Det ska iaf hjälpa till när hardtopen är på och ö-skyddet är aktiverat så att glasrutan inte skadas.

MVH
//Agge

Min bil: Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag vet inte om det är sant, men någon påstod att alla E36-cabbar har ö-skydd, men att de var dolda i de tidiga.
Orsaken till att de senare gjordes "synliga" skulle då vara att de då gjorde mindre skada vid utlösning (snackar inte preventivmedel här...)
Vet ej om detta är en skröna, dock.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
cane: På tide å bytte over til stasjonsvogn for hele familien? :)

"Svar aldri et innlegg kun ved å henvise til søkefunksjonen."
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Sanoi: Om de är dolda så sitter i så väl så dolda att jag inte hittat dem trots väldigt mycket letande och verkstadskillen ser dem inte heller så det är nog en skröna tt de skulle finnas på alla cabbar, inte alla E36:or i alla fall. Min är tyvärr befriad från överrullningsskydd och hade det gått att eftermontera hade jag gjort det.

/Patrik, 325 i cabrio -94, BMWCS 4096
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Er det ikke påbudt å ha såkalt överrullningsskydd?

cane
Tack för svaren, det var nog så att svensksålda e36 hade det som standard, dock ej tyska. Definitivt en skröna att det finns nån dold version.. hehe.

Familjebil? Ja, det e ju det det är..... 321 kusar, hardtop-vinterdäck + en lagom barnvagn (testade runt ett dussin för att hitta en som fick plats bak) = optimal familjebil... heheheheh

Har löst mitt problem genom att köpa rullskydd på skroten, dock kan man ICKE köra med dem utlösta - varför? Jo, de sticker upp för långt så man inte kan cabba ner... slaktade utlösningslådan (nej, inte som ni tror!!!) å la in en manuell knapp kopplad direkt till + polen via säkring, ett tryck = plopp utlåst båge när sonen e med. Återställs manuellt med ett BMW spec verktyg, tar typ 5 sek. Tog även isär bågarna och kortade fjädern så de löser ut mjukare, var ett jävla drag innan, kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna skada både rutor och människor.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Vad fick de betala för grejorna på skroten? Gick det att koppla in så de löser ut automatiskt vid krock/rull?
Även om BMW säger att det inte går att eftermontera kanske det går men de vågar inte lämna garanti på att det funkar och vill därför inte göra det.

För min egen del så är canes manuella lösning inget val för mig, jag vill inte köra med dem uppe men vill ha dem där om det smäller. Jag kör ju nästa alltid med vindskyddet på och har inte ens nackskydd bak.

/Patrik, 325i cabrio-94, BMWCS 4096
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
cane: Manuell knapp? Du mener vel ikke at du skal trykke på en knapp i det øyeblikket ulykken er ute, og bilen ruller rundt? Hehehe. Kanskje jeg misforsto..

cane
Fick betala 1400kr på skroten, för både rullskydden samt sensor boxen. Kanske är det precis som du säger, det går men de vill liksom inte ta ansvar för det... men, det betyder ju också att det är väldigt svårt att göra själv - hur ska man verifiera att det _verkligen_ funkar när det gäller? Blir litet drastiskt att volta bilen för att testa... hehehe. Nåja, därför kör jag "manuellt", DVS har kopplat en tryckknapp så att när sonen är med i baksätet trycker man på knappen (alltså innan man åker iväg, inte precis innan man välter, lol!) och vips åker bågen upp. Litet fult kanske, man ska måla bågarna svart så ser det nog litet bättre ut.

Tips till patrik ifall du ändå ska försöka att få det att funka som vid fabrik: Det behövs:

2st nackstöd (och mont detaljer), utan nackstöd bak blir bågarna livsfarliga vid vanliga krockar då det blir ens nackstöd...

2st bågar

1st rullsensor

ny kontrollbox till cabben (sitter bakom vänster högtalare i bak)

special kablage som går mellan bågarna och boxarna.

I mitt fall hade skroten missat cabboxen, förmodligen såg de den inte då den ligger ganska dolt.
Ti
17
Tic
328i Cab -96
320i Touring -89 2st
Har BMW ett special verktyg som man år ner ut lösta bågar med ??
är det nått avanserat el kan man få ner dom själv??
cane
finns ett special verktyg som jag köpte, ganska enkel sak som lossar en spärr.
Nisse81
Hej!
Cane var köpte du special verktyget för att dra ihop bågarna?
Förklara gärna hur det går till att använda verktyget.

K.A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.