AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
458

Restips österut

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag och en polare planerar en tiodagars biltur till St Petersburg, Baltikum och Polen. Vi har kört i Polen tidigare, så det är inga problem. Däremot är jag tacksam för alla tips rörande Ryssland och Baltikum rörande vägstandard, bensinkvalitet och polisen och deras uppträdande. Samt andra saker som vi inte har tänkt på.

TAck för hjälpen!

My Bimmer is my mistress
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Enkelt lämna bilen hemma och åk buss, annars försvinner din BMW.
Vissa försäkringsbolag kräver extra försäkring vid besök i "dessa" länder.

NoFear
NOLL7NOLL
Håller nog med Tommy. Ryssland och turkiet e 2 länder jag förstått man ska ´hålla sig undan. i alla fall med en fin 330ic. När de körde gumball3000 var de ju tvungna att köra 15 st i taget vissa sträckor och ändå fanns tydligen stora risker för vägpirater. Skulle inte våga....

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Inte för att jag har egna erfarenheter av ryssland osv. Men inte skulle jag ge mit ut med en 01:a i Ryssland. Aldrig!
Inte med deras fyllekörningar och alla stölder. Med min bil skulle jag dock göra det. Inte lika intressant stöldobjekt...

Jag funderade på nåt liknande för två år sen. Skulle en sväng upp till Kirkenes och tänkte att det vore ju grymt coolt att ta en vända till Murmansk när man ändå är däruppe. Jag menar, 70 mil till är ju peanuts när hela resan ändå landar på 600+. :-)

Dock avstod jag från den extrautflykten eftersom jag då inte lyckades få nån helförsäkring som gällde i Ryssland. Man var tvungen att köpa en trafikförsäkring vid gränsen, men den hjälper ju föga om nån snor bilen för en.

Glöm inte heller att du behöver (behövde?) visum till Ryssland, så var ute i god tid med det.

Tror inte att Baltikum är lika bökigt, tala gärna om ifall du kör där, då jag själv är intresserad av att göra "Östersjön runt" i bil.

/Micke
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
OK, problemet är ur världen - vi har avbokat resan av andra skäl och förhoppningsvis blir det läge att besöka något/några länder där bilen kan leva säkrare.

My Bimmer is my mistress
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om jag inte minns kartan helt fel kommer man inte till baltikum utan att passera Ryssland en bit?

Stavros: Jodå, Polen och Litauen har gemensam gräns.

/Micke
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
micke: jag menade andra vägen via Finland. Då måste man pallra sig in i Sovjet först för att komma till Estland!

Ah, ok. Jo, där får man fuska lite med båt mellan Tallin och Helsingfors. :)

/Micke
Stavros - Sovjet existerar inte längre :)))

Synd för hockeyn, bra för världsfreden.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Va vadå har muren fallit?? Ska ner en sväng i DDR om ett par veckor. Så ska jag över till Leningrad i Sovjet i höst också.

Snyft, saknar den gamla goda tiden! =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.