AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
369

Pollenfilter E 32

Paap Reeder
Hej!
Har just bytt detta !?=)87%&¤## - filter!!
Vilket mörker.
Hoppas att det nu inte längre luktar död skunk när man drar igång AC´n.

Det sitter 4:a - fyra - termoceller på listen som mäter uteluften in...och det på en sträcka om 25 cm.
Vad är det för syfte med det?? Är det för att få den absolut exakta temperaturfördelningen om man under en omkörning skulle gränsla mittlinjen allför länge??

Är inte detta litet overdo? Ngn underleverantör har lurat på grabbarna i Munchen litet extra i AC´- kittet.

MVH /// Paap R
svardska
Du hittade i alla fall ditt filter.
Jag rev ner halva bilen ink svordomar och ryggskott och inte *F*
hittade jag nåt filter. pollenallergier som man är.
Paap Reeder
Hej svardska!

Jo det sitter jäkligt långt in.
Framför sitter en gulaktig plastbit - stående ca 20 x 5 - med en torx 15 där nere och en flärp att vika undan där uppe.
Man måste även ta ur IHK- datorn - en 2 x 30 list mot torpedväggen.
Sedan får man ta paus och brusa av sig litet innan allt skall tillbaka igen.
Men lukten försvann. Mitt filter var "tamig f..." kölsvart.

OBS att det i Bentleys står att många före 90/91 inte hade nått filter monterat.
Finns det inget - samma som till E 34 - kan man säkert eftermontera ett.
OBS att den lilla kroken på filtret skall vara åt höger i färdriktningen samt framåt.
(Skriver detta nu ty har säkert glömt det om du skulle fråga om en stund).
Tyvärr: "har Du lukt - har Du filter" ....... det är bara på´t igen svardska.

Som Bison ägare gäller det: "Non fatigare totum est" - att aldrig förtröttas det är allt!
(Tydligen körde redan de gamla grekerna BMW)

MVH /// Paap R
svardska
Hej Paap!

Ja det går säkert att klämma dit ett filter fast det nog inte funnits från början.
Tack för ditt tips och beskrivning! men det får nog vänta tills det blivit åttadagarsvecka med 30 timmar per dygn som det känns nu.
Jag våldsbackar fortfarande min hp24, men det får anstå till vinteravställning.

Skulle vilja kolla in din bil nån dag! Är du hemma och har semester eller?

MVH
Paap Reeder
Hej svardska!
Helt rätt - Vi måste ha ett möte.
Regnar det är jag säkert hemma ..... annars gäller Volvo- penta.

Slå en signal innan -- eller om jag känner för att röra mig söderut.....hör jag av mig.
eller ännu bättre...... gå med i BMWCS och kom till Brostugan nu på måndag kl 1800 så bjuder jag på fika....fast det gör jag oaktat Du går med eller ej.

MVH /// Paap R
Svärd
Paap Reeder: Har du AUC på din bil?? Kanske är några celler som känner lukt du har hittat i din bil?? Jag har inte en aning om hur det fungerar, men läser man i Instruktionsboken så ska tydligen ACn känna hur illa det luktar utanför och då stänga av allt intag av förorenad ytterluft.

//Martin
Paap Reeder:

Ska du inte med till Eskilstuna istället för Brostugan?Nu på måndag
svardska
Paap!

Kommer till brostugan en stund på Måndag,ska bara tvätta av sjabraket först.
Vad är BMWcs för sällskap då?
Paap Reeder
T A C K !! starre.

Hade helt glömt detta.

Svardska: så här står det på Stkhlmssektionens hemsida:
"Brostugeträff" i Eskilstuna

Måndag 7:e juli arrangerar BMW Club Schweden, Stockholmssektionen, en "Brostugeträff" i Eskistuna.

Plats: utanför M-Bilar AB, Nystrandsgatan 1, Eskilstuna.

Tid: 7:e juli från kl. 17.00 - tills vi känner oss nöjda och/eller fikasugna. (Någon med lokalkännedom kanske kan fungera som föråkare till ett fik i trakten.)

Att vi börjar redan kl 17.00 beror på att M-Bilar vill få tillfälle och visa nya 5-serie bilen innan dom stänger kl. 18.00.

Välkomna!
Med Er BMW, medlemmar i BMW Club Schweden såväl som icke medlemmar!

Göran Benjamin
Ordf.
BMWCS, Stockholmssektionen

.... innebär att jag åker till E-tuna med Bison.

Normalt är det träff måndag jämna veckor på Brostugan kl 1800>.

Kommer Du till E-tuna?

MVH /// Paap

Paap Reeder
Hej svärd!
Jo jag har AUC.
Har för skojskull plocka isär den lilla dosan framme till V på kylaren.
Där känner en sensor av hur skitigt det är ute......exvis om man ligger efter en Trollhätteracer -- d v s den som gick på 2-takt (numera kanske de i Trollhättan utvecklat motorsidan till 4-takt, vad vet jag)...
i vilket fall slår då en microdator till med ett beslut att detta inte är hälsosamt för passagerarna i Bimmern och kopplar om spjällen så att bara cupéluften cirkulerar och man slipper allt elände utanför på gatan.

Nu när jag bytt detta filter har jag ingen lukt längre.
Spolade litet vatten på det gamla filtret ....... fy för den onde vad det luktade.

MVH /// Paap R
svardska
Paap!

Jag kommer till E-tuna ett par timmar i alla fall, kan bli en fin tur på E 20.
Väl mött!

MVH
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
paap å svardska om ni ska ha en dejt har nere så är jag gärna med på ett litet hörn med min lilla 4liters

H/Pasi
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
svardska
Ja du pasi det får vi nog allt fundera lite på! En riktig karl tar ju 2 sexpack bayerskt utan vidare.
Å andra sidan var det en toring den där ixén du har.
Och vad kostade den? Jag letar 5 serie kombi till rätt pris egentligen men men,,,
Sådär nu har vi avancerat denna lina från pollenfilter till IX via öldrickning, vi får hoppas moderator kan sätta stopp för oss.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.