AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
373

M5 köp imorgon?

B.
12
B.M.W M5
M5-93
735i-91
Hej har ni några bra tips inför mitt M5 köp. bilen jag ska titta på
är en 93 med rätt utrustning.

Gemini__
Kontrollera servicehäftet, att det är korrekt ifyllt och att det är det ursprungliga. Historik, besiktningspapper(Sverige) och dokument i samband med ev. import från Tyskland.

Har du kikat på andra M5:or innan denna? Så att du har ngt att jämföra med menar jag. Viktigt är att bilen skall kännas "rätt", hel och ren inga större skavanker. Om den nu ligger i normal prisklass villsäga. Import? När? Antal ägare? Trimmad? Borttagen toppfartsspärr samt varvtalsspärr klingar inget vidare för mig personligen. M-bilar inbjuder till inspirerad körning, och när dessa spärrar är borttagna får man det riktigt bekräftat. =) Är bilen helt original så är det ett stort plus. Inget sportluftfilter helst va, och ingen toksänkning el. "grov" styling. Kan vara dessa små detaljer som gör att man slipper vissa utgifter i det långa loppet. Men observera, det är ingen garanti utan det är efter min högst personliga åsikt jag grundar detta på.

Hur stort miltal har bilen? Har du el. tidigare ägaren kontrollerat miltalet. Annars så rekommenderas detta.

Vad har den för utrustning? Kontrollera att allt fungerar. AC:n i god funktion, kontrollera detta. Finns det läge för provtryckning så gör detta.

Det vanliga, bromsskivor och däckens kondition, som är förbrukningsvaror. Men bra argument för ev. prutning.

Men det finns ett hyffsat stort antal M5:or på marknaden, känns inte bilen riktigt 100:a så välj en annan. Självklart hoppas jag den är i ett superfint skick och att du köper den. Lycka till!

Mvh:
Thomas
Gemini__
En sak till, ett M-test el. likn. skulle nog sitta fint. INNAN KÖP! Om säljaren inte har ngt att dölja går han nog mer än gärna med på detta.

//Tompa
Börja me o köra upp bilen på en lyft o kolla under efter följande:
1:Läckage från motor??(Kass oljetrågspackning e rätt vanligt)
2:Läckage från v-låda???
3:Läckage Dif??
4:Kolla alla damasker så de e hela.
5:Kolla efter sprickor i hardyskivan....inte bra:-(
6:Kolla om stötdämparna verkar "oljiga"=dyrt
7:Kolla avgassystemets skick...

Därefter bör man syna alla dörrars nederkanter,de kan SE bra ut men rosten börjar oftast på dörrens insida...Med andra ord grundlig koll efter rost,överallt!!!
Titta sen på framlyktorna,e de helt "dimmiga" o bilen påstås ha gått ca 15000mil kan du ju dra slutsatserna själv...

Invändigt bör du kontrollera att ventilationen e som den ska,dvs att elmotorerna som ställer om luftströmmarna funkar(i alla fall om det är den stora kliman med 3 "hjul" samt tryckknappar),om det är likadant på bilar med vanliga vred samt en "snöflinge-knapp" vet ja ej dock...Dubbelkolla att alt funkar!!Tänk på att en trilskande elstol kan göra stora hål i plånkan...Därefter gör man göra en "tokkoll" invändigt,dvs vrida o trycka på alla möjliga knappar,lyfta på mattor mm,allt som du bara kan komma på!!Bättre o få veta ev fel nu än senare...

Om det fortfarande känns rätt så starta bilen men låt förardörren varra öppen.Låt den gå så motorn blir redigt varm på tomgång,tempen ska inte stiga...När sen motorn e riktigt varm så luta dig ur bilen med örat typ under bilen o lyssna efter "konstiga" ljud.Tryck sedan samtidigt ner kopplingen o notera om det blir nån skillnad i ljud!Om växellådan(lagren) är friska så skall du inte höra nån skillnad.Ta sedan en rejäl provtur med bilen...Själv brukar ja typ köra en längre sträcka på mellan 5-6000 varv typ i 2:an bara för o kolla va som händer vid högre varv med olje/vatten temp....
Kopplingen bör oxå kollas,men räkna kallt med att du får byta den förr eller senare!!
Sen ska man ju självklart kolla skick på däck mm...
Men de viktigaste är att bilen känns/kändes rätt från första början,om icke så bör man nog avstå....Första känslan brukar vara den rätta...

Lycka till
Ke
59
Kempa
M5 -91
Kolla tvåan och treans växel, de har en viss förmåga att börja skrapa om den har körts hårt.

Då får man byta synkringar.
Mitt enda tips är att kolla bilens skick INNAN provkörningen.. känns skicket inge bra så prova den inte..

Har gjort det mistaget en gång då jag började med att köra bilen... blev helt salig över prestandan så jag glömde bort allt annat viktigt....

/Jimmy
Länk
B.
12
B.M.W M5
M5-93
735i-91
Det blev affär, tack för tipsen.

Gemini__
Vad kul! Berätta lite mer om kärran, utrustning och färg? Bilder?

Hoppas bilen går som en dröm!

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.