AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.123

dags för service, inspektion 1 el 2...

Hej

har en m roadster som har rullat 3000 mil tänkte lämna bilen för service men vet inte riktigt vad man ska ha.... bmw i solna tyckte att en inspektion 1 á 8000 sek skulle vara bra......

inspektion 2 gjordes vid 1500 mil. Förra hösten byttes bromsvätska, olja, kylarvätska, justering av vanos men alltså inte en "riktig" inspektion 1.

Jag försökte kolla lite vad dom skulle byta men det var för mycket för att säga, tex byte av kupefilter till ac´n mm, känns kanske lite overkill till en cab.......

Vad är det som är jag igentligen behöver göra? känns som man håller på att bli blåst hos verkstadskillarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Servicegången ser ut så här:
oil, insp 1, oil, insp 2, oil, insp 1..... etc
Serviceintervallet styrs av hur mycket bensin du förbrukar, men normalt serviceintervall borde ligga på ca 1200-1500 mil, beroende på körsätt!

På din beskrivning låter det som om det är dags för en "billig" oljeservice!

Mvh
Det står väl i serviceindikatorn om det är dags för oljeservice eller inspektion 1/2?

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Serviceindikatorn visar 2 gröna fält nära det gula fältet..... om någon förstår vad jag menar. Jag trodde att indikatorn bara visade när det var dags för oljeservice, kommer den att skriva ut "dags för inspektion 1" när den når det röda, gula då?

Att jag inte har väntat tills indikatorn säger till att det är dags för service är att bilen inte rullar så många mil till vardags, men nu blir det bilsemester och jag vill inte stå med en rödblinkande service lampa som gnager på samvete.

Om jag gör en oljeservice finns det då en risk att programmet säger "dags för inspektion 1" efter typ 100 mil??

tycker det verkar krångligt med denna indikator. Känns ju trist byta olja själv och ändå behöva åka till bmw och betala återställning av indikatorn, om dom nu gör sånt.
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Gör en helt vanlig oljeservice på Bmw, då nollställer de serviceindikatorn. Nästa gång blir det således dax för en insp 1.

/Henrik
Servicebok? Är liksom tänkt att det ska stå i denna vad som är nästa sak som ska göras. Är det 3000 mil borde det vara oljservice och inget annat.
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Inspektion 2 vid 1500 mil???
Den första Inspektion 2 brukar vara mellan 5000 och 6000 mil.
Inspektion 2 är ju i regel den fjärde servicen.
Hur långt har du tänkt åka under semestern då? Du rullar lätt 300 mil per lampa, så har du 2 gröna fält kvar lär det ta 5-600 mil innan det är dags för service.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Oskar,

Jag har precis gjort samma manöver och jag kan säga att det är fler än du som har svårt.

Jag har försökt att reda ut detta med kunniga på BMW: Huvudprincipen är att man ska följa "Serviceindikatorn" som efterhand närmar sig rött lite beroende på körsätt. Det kallas för "driftanpassad service". När det lyser gult ska man kontakta verkstad för bokning av tid.

Detta är en generell beskrivning för alla BMW:s med denna typ av LED-indikering (det finns en typ som visar med siffror hur långt det är kvar till nästa rek. service - sitter t.ex. på 320).

Nu har du en speciell bil med en mer arbetad motor; som dels är känsligare för avvikelser, dels kanske står fem sex månader under vintern. Det betyder att man gärna kan lämna in bilen på service även om det inte står på gult. Detta avviker alltså från huvudprincipen ovan.

Sedan förstår jag inte varför en Inspektion II är gjord före Insp. I. Det kan vara ett fel gjort av verkstaden. Inspektion I är betydligt mer omfattande och innehåller förutom oljebyte inkl. filter och kontroll av ventilspel (ev. justering) bl.a. stor översyn av bromsar med ny bromsvätska (<=2år), demontering/rengöring och infettning av fälgcentrum, kontroll av bromsledningar och hydraulik. (Dessutom byte mikrofilter, som du påpekar.) Allt detta ingår inte i Insp. II. Och som jag ser det är t.ex. bromskontrollen mycket viktigt på denna typ av bil.

Kanske, säger kanske, kan man konspiratoriskt tänka att verkstaden inte vill göra Insp. I inom tvåårs-dagen eftersom servicen då är fri (tvåsårs fri service på M-bilar). Om det är Solna som utför service de andra gångerna så skulle jag ta en diskussion.

För att avsluta detta långdragna så kan jag säga att förutom "Inkörningskontroll" efter 200 mil som är speciellt för M-modellerna så är gången alltid:

- Oljeservice (på M Roadstern betyder detta alltså endast byte av olja och filter samt återställning av indikatorn)
- Inspektion I
- Oljeservice
- Inspektion II

Och byte av bromsvätska minst vart annat år ...

/Lasse B
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inspection 2 innehåller alla servicepunkter som ingår i Inspection 1, samt några tilläggspunkter.

Dvs om man har gjort Insp 2, har man gjort allt som Insp 1 innehåller (och lite till)!

Mvh
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Mitt åt. Johan har rätt. Då slipper vi konspirationsteorin. I övrigt hoppas jag då att mitt resonemang stämmer.

/Lasse B
Tack för hjälpen, efter lite grubblande har jag kommit fram till att en oljeservice borde vara rätt sak att göra. Det gjordes ju en service för 600 mil sedan där man bytte bromsolja, kylarvätska mm. Det känns lite overkill att göra inspektion 1 så snart efter. Oljeservicen känns iallafall bra för samvetet även om mätaren visar att man skulle kunna åka 600 mil till.

Tack för hjälpen att reda ut denna märkliga tingest -serviceindikator.... själv föredrar jag nog en traditionell servicebok där det står att man byter kamrem varje 6000 mil och olja var 500 mil osv.

/Oskar
Jag tycker nog det borde vara insp 1 du ska göra. Har också lite svårt att få ihop det hela men efter din beskrivning så låter det som insp. Detta eftersom bilen har gått 3000mil, alltså inkörning, olje, insp1, olje, insp2.

Kan man ringa till BMW och uppge sitt miltal sen så berättar de vilket det är dags för?
vänta nu: stod det inte "oil" i dispalyen när det var dags för olje service? eller var det så i E39an...hmmm

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det står antingen: OILSERVICE eller INSPECTION när den sista gröna lampan slocknar och den gröna tänds. Står det inspektion så är det serviceboken som avgör om det är I eller II man ska göra. gjorde man en I sist ska man nu göra en II, eller tvärtom. Varannat år kommer det också upp en liten symbol som ser ut som en klocka, tänds tillsammans med texten. Det betyder att man ska byta bromsvätska.
Är man osäker på vilken insp så gör en insp II för säkerhets skull, den är betydligt mer omfattande än I.

Vart har era serviceböcker tagit vägen????!?!?!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.