|
|
|
|---|---|
| Håller på att byta diffklump på min 320 00a för att den låter illa.Så jag fick tag i en från en 01a men nu när jag ska sätta dit den så går det ej pga att avståndet mellan främre fästen till medbringaren på pinjongen är ca22mm längre på den nya klumpen.Nu undrar jag om det kanske kan gå att ta kardanen från 01an.Nu sitter det värme folie så att det går ju inte att se om den är skarvad på mitten om den är det så kan man kanske ta endast den bakre delen av kardarnen.Om det är någon som kan kolla detta så blir jag glad. | |
|
Skulle absolut avråda från att sätta ihop en kardanaxel av två olika! Om man inte balanserar den efteråt förstås! Det räcker med att ta isär en kardanaxel på mitten (för att tex byta mittlagret) och sätta ihop den igen i ett annat läge än den satt förut så kan man få irriterande vibrationer. Som tur är så är halvorna uppmärkta så att dom går att få ihop lika som från fabriken om man nu skulle missa att märka upp själv! Per L |
|
|
Å andra sidan är det inte överdrivet dyrt att få kardan balanserad... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Patrik// Sorry om vi gled iväg från ämnet. Har tyvärr inte ETK:n tillgänglig där jag befinner mig just nu så jag kan inte svara på din fråga. Hoppas det löser sig. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Provade att lägga åt pinjongen mot kronhjulet nu i kväll schimsade på 0,30mm.Glappet mellan pinjong/kronhjul försvann men den låter fortfarande.Jag trodde inte heller att det skulle bli bra men det var värt ett försök. | |
|
men men men.... bytte du bara ut kronhjulet? Inte pinjongen? Man ska alldrig bara byta kronhjulet utan också alltid pinjong eftersom de är tillverkade och inslitna tillsammans! Men du kanske bytte pinjong, vad vet jag! |
|
| Nä jag böt varken det ena eller det andra jag bara provade att lägga ihop kuggflankspelet lite.Spelet blev bra men ljudet återstår. | |
| Nu har jag hittat två diffar i närheten av där jag bor.Undrar om någon kan kolla om det är samma diffhus som jag har.Det finns tydligen två varianter av hus ett som är kort och det är det som ska sitta på min bil (320 00a m52).Det långa huset är ca 23mm längre.Diffarna som jag hittat kommer från en 02a 318I touring vet ej utväxlingen på den men det kanske står i ETKn och den andra är en 02a 316i vet heller inte vad det är för utväxling på den.Det vore snällt om nogon ville kolla upp det åt mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.