|
|
|
|---|---|
|
Tjenna. Jag e bara så glad att jag måste informera alla.. Jag hade vibrationer och "klånk" i framvagnen på min 525 -90. Så jag lämnade den till Per på Bil och motorteknik i huddinge.. Han bytte länkarmar, bussningar och casterstag.. o jävlar altså.. den förvandlades till en sportbil.. den är helt tok-styf i framvagnen! lite shyst! | |
|
vad kostade kalaset???? Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
med alla delar.. plus arbetskostnad och framvagnsinställning gick det på 7300 spänn. Men då är det inräknat att han ställde ventilerna och bytte ac/generator/fläkt-remmar Inte världens billigaste.. men nu är den både tok-styv och alla missljud är borta ifrån motorn.. Och ikväll drar jag på bilsemester med bruden! |
|
|
Det där var ett mycket bra pris tycker jag. Credit till Bil & Motorteknik! Bytte själv 6 stag i framvagnen i söndags. Betalade 3500,- för delarna (visserligen inkl. silentblock och vänster ventilkåpspackning) höll på i 6 tim...bultar som har suttit 9 år på en framvagn sitter lite =/ |
|
|
vad heter casterstaget egentligen...verkar inte vara nån annan än BMW som annvänder namnet... är det detsamma som länkarm...tryckstag...är det främre eller bakre....eller ingetdera.... har letat som en tok i "sök innlägg" men det står olika överallt... det ända som jag vet är att dom på BMW sade efter servicen att det var dags att byta casterstagen....dom ville ha 4500stålars för det med det ville inte jag...gick i på mekonomen men dom hade inte en susning om vad casterstag var...så snälla..kan nån förklara för mig vad casterstaget är för något så jag kan beställa två nya...... Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
frazzeriba: Casterstaget är det samma som= Tryckarm på bmw språk, kallas även länkarm främre hö eller vä. Kolla på bifogad länk från Mekonomen bild 5 o 6. Länk mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
Oops den länken visade inte så mycket. Sök på reg.nr och sedan på framvagn. klick på info bild på någon länkarm då får du fram en bild. Nr 4 och 5 är casterstag. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
$Marten: bockar och bugar för det..... Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
wpny: Grattis! Gjorde sammasak med min för några månader sedan o jäklar vilken skilnad! =))) Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
hejsan.... casterbytet har legat lite på is nu i värmen men ska nu ta tag i det igen...har nu en lite fråga bara: när man ska pressa i bussningen i staget så finns det en liten pil på bussningen och en på staget och då undrar jag om dom ska peka mot varandra elle från varandra??? jag tror ju att dom ska peka mot varandra men vill vara 110% säker innan jag mutar grabbarna nere på traktorverkstan att pressa i bussningen åt mig.... Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
Pilarna mot varandra. Om du har nya stag och bussningar så klarar du dig med ett större städ för att pressa i dem. Bytte mina i veckan och s***n vad den konade tappen satt hårt i spindeln. |
|
|
då vet jag vad som väntar... hade du oxå vibrationer i framvagnen eller bytte du av annan orsak???? Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
Ett bra knep för att få en led med konisk tapp att släppa utan att skada den är att slå på godset runt tappen från båda hållen med två hammare. Hammarna ska alltså träffa godset samtidigt, mittemot varandra. Man behöver inte slå speciellt hårt, men man kan få slå ganska många gånger Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado. vad skulle vi göra utan dig????....troligen ligga sömnlösa med en massa tankar och funderingar...:)..tror att det finns fler än du som ska känna sig träffade..:) Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
frazzeribba: Lite vibrationer men det beror mer på snedslitna däck. Framvagnen kändes lite glapp på ojämn väg (läs Sthlms usla gator) samt att det kunde slamra lite när underlaget var som sämst. Först nya stag och bussningar, efter helgen blir det framvagnsinställning och därefter nya däck. Jesperado: Precis så fick man göra, avdragaren hårt spänd (enbart den räckte inte) och sedan lappa till på godset runt. Nu hade jag lite hjälp av rutinerad mekaniker, sparade mig säkert en timme... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.