|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jesperado: Hur noga kollar ni EGR system på SBP? Mitt e lite krassligt, har fått limma fast rören i motorn och täta anslutningen mellar EGR-rör och grenrör med avgaspasta. Jag misstänker även att Ventilen e lite kass, kontrolleras detta noga?? HJÄLP, jag skall besiktiga imorgon! Kan inte du maila mig på grabo_se@hotmail.com MVH: Johan F Beat My Wagon | |
|
Funktionen kontrolleras inte alls. Bara befintlighet och möjlighet att fungera. Sitter den, alla rören och vacuumslangarna där så är det lugnt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har ni slutat med att kontrollera att EGR ventilen funkar??? Det användes nån typ av vakummpump med klocka på tidigare vad jag kommer ihåg. ///MVH Hasso Länk |
|
Instämmer med Hassos fråga. Jag fick nedslag på det för X antal år sedan. Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
jocker18@home.se |
jag har oxå fått nedslag på den då den var "ihoprostad"...fast det var ju en ford *ler* Man kan ha roligt även med 525ór... |
|
Kontrollen togs ur programmet ganska nyligen, minns inte exakt men 6-12 månader sedan... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, gött att dom frågetecknen numera då är uträtade. Tack Jeppe! Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
|
jesperado: Min 525,a -77 har ju som bekant en jäkla massa vacumslangar och rör samt egr ventil. Jag har funderat på att ta bort dom , om jag gör det så blir den alltså inte godkänd på sbp ?! Så det räcker om grejorna sitter där men inte funkar så är det ok.... Billy B-10 Länk |
|
|
Du får inte ta bort grejerna nej. Det ska funka, men det är ingen kontroll som ingår i besiktningsprogrammet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok !! Tack för infon............ Billy B-10 Länk |
|
|
Att ingen nämnt det tidigare , Fick nedslag på det förra året på min 77'a så till i år har jag lagt ner åtskilliga timmar på att få allt att funka som det ska . Tydligen till ingen nytta !!? ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Nyttan kan väll kanske va en lite miljövänligare bil.. Det är ju inte så att SBP hittade på den kontrollen för att dom tyckte att det var kul. /Jesper |
|
|
-> Jesperado Kan du förklara det nya underliga systemet? Jag besiktade vinterbilen idag (Saab 900T16) och fick anmärkningar på att färdbroms bak började ta slut (klossar) samt att batterihållaren var löst fastsatt. På besiktningsprotokollet, under resultat, står det; "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning. Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast. Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning." Hur kan man kalla det för ett underkännande? Lite nyfiken på hur Bilprovningen har tänkt.... Var det något fel på "bra att veta" som det ju egentligen tycks vara fråga om?? |
|
|
Bilen är underkänd, men den behöver inte genomgå en efterkontroll. Felen anses vara så okomplicerade att ägaren själv kan kontrollera att de blir åtgärdade. Alternativet är ju att bilen måste genomgå en efterkontroll, men den är lika underkänd i båda fallen. En notering under "bra att veta" medför inga krav över huvud taget. Detta är en ren sercivegrej som ska främja kundens fordonsekonomi genom att upplysa om kommande brister, dessutom kan det vara behjälpligt för en eventuell köpare av fordonet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.