AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.165

vindrutetorkaren tar dåligt, trots nya blad?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Jag har lite svårt att få torkarna att ta bort allt sommarregn. Bröjade med att byta blad och det blev lite bättre men inte helt bra. Känner man på armarna så skulle kanske fjädrarna kunan bra mot rutan lite hårdare, går det att byta fjäder?
Jag har BMWs orginalblad och orgnialställning om det nu spelar någon roll. På vänsterbladet siter även en lite "vindfångare" som trycker på lite extra när man kör "fartvindsfort".
Eller kan jag har något klet (typ genomskinligt bilvax) på rutan (som i så fall kommit i via högtrycket i GDS-hallen) som gör att bladen tar dåligt och vad tvättar man i så fall med. Jag brukar tvätta rutorna med bilschampo och svamp.
Vågar man ge sig på att böja på torkararmarna eller det blir inte bättre?

/Patrik, 325 i cabrio -94, BMWCS 4096, med nya bakfjädrar, en gick av ;-(
Låt bli de där flytande vaxet hos spolhallen. Prova att ta vanligt hushålls fönsterputs och rengör utsidan ordentligt. De borde lösa problemet.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Gör inte det nån skillnad kan du kolla upp vad själva torkararmen kostar, eller om fjädern i densamma går att byta separat. Dom mister nämligen lite spänst med tiden. Hört nåt pris på armarna till Audin, och dom var löjligt billiga, vet dock inte hur BMW prissätter dom.

Du kan försöka böja dom, men risken är att bladet får fel vinkel, med hopp och oväsen som följd. Men har du gott om tålamod så kan du helt klart ge dig in på det.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har också haft samma problem med min 3.0S i minst 20 år!
Nu har jag köpt en extrafjäder på en biltillbehörsfirma som man sätter utanpå originalarmen och som trycker torkarbladet hårdare mot rutan. Inte speciellt snyggt (men det är inte resten av bilen heller) men det fungerar väldigt bra!
Helt plötsligt har jag inga problem med att torkarna "tar slut för fort" som jag trott att dom gjort förut!

Per L
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
har köpt 2 st nya torkar armar till min e36a. Blev 600:- för 2 st på bmw.

-------
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Såg på den hurtige och klämtjäcka Bosse bildoktor igår att man ska tvätta sina blad med vanlig tvål nrä de blivit gamla. Hjälper iofs inte i mitt fall då de är dåliga redan nya.

Han snackade om att man skulle göra ett dike i rutan längs ner så smusten skrapades av där, någon som har någon erfarenhet av det?

/Patrik, som funderar på nya fjädrar även i torkarna (har precis bytt bakfjädring för en fjäder gick av ;-)
li
1.959
liste
535i -89
Jag var precis på väg att byta mina torkare häromdagen. Skulle bara tvätta lite först. Testade Turtles Extreme Shampoo. Tänkte mig inte riktigt för, utan drog svampen även över vindrutan. Körde ut bilen ur hallen och fick lite vattendroppar på rutan, knäppte igång torkarna "en sista gång" innan bytet. Dom tog som nya! Det har regnat MYCKET här sen dess, och torkarbladen tar fortfarande PERFEKT! Säger inte att detta hjälper någon annan, men resultatet på min vindruta blev skrämmande bra.
Använd något preparat typ RainX till vindrutan. Det hjälper. Ofta är det en sträv vindruta som ger problemet Du beskriver. Efter att ha behandlat rutan med RainX behöver jag ytterst sällan använda vindrutetorkarna i landsvägsfart.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.