AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
886

Bromsproblem, bromsen ligger på?

Star_Peppe
Jag skall lämna in min bil på BMW i morgon.

Problemet jag har upplevt är:

Vibrationer när jag bromsar.

Vänster frambroms ligger på. Det konstiga är dock att i början ligger den inte på men när man har kört ungefär 3 km börjar den ligga på. Ibland kan den bara ligga på lite grand, men i bland hårt.

När jag upptäckte detta första gången drog bilen åt vänster och bromsen blen oerhört varm.

Med mitt begränsande bilkunnande antar jag att det bör vara bromsoket som börjar bli trött?

När jag pratde med de på BMW sade de att om så var fallet så kommer de att smörja upp det.

Min fråga är alltså om detta fel kan leda till något följdfel, ex. hjullager (när det har blivit så varmt) el. dylikt.

Eftersom det är garanti, borde man inte kunna förvänta sig att de byter ut det som börjar bli trött i stället för att smörja upp det? Annars kan man väl anta att detta kommer som ett brev på posten i vinter igen?

Någon som har en synpunkt?

Peppe
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Givetvis kan det leda till följdfel. Bromsskivan i första hand kan bli skev. Är bilen servad som den skall så skall du inte ha några problem alls med bromsarna. Det kan vara så att bromoket måste renoveras.

Ofta är det svårt att argmentera, tyvärr även med "seriösa" BMW återförsäljare, om vilka fel som skall åtgärdas och hur. Mitt råd när du köper "nyare" begagnad bil med tillexempel "3 månader garanti" är att alltid M-testa bilen. Ett M protokoll är rätt svårt för försäljaren att negligera. Vänder du dig sedan till konsumentombudsman så är ett M-protokoll säkert inte helt fel.

Men en seriös BMW-handlare borde vid behov byta delar tills dina bromsar fungerade perfekt.

E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.