AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.230

Målning av bromsoken

Hj
39
Hjalmar
740 E38
525 E39
325 E30
R90/6
Tänkte vårda bilen lite i form av färg på bromsoken. Någon som har tips på färg som funkar?

Slipper gärna svaren röd, grön, blå...

/Hjalmar

Barnvagnsexpressen
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Färgen är ju helt berende på din bimmers färg. Själv föredrar jag silver då jag har en daytonaviolett 328:A. Pensla på hammarlack, blir kanon. Ska faktiskt måla mina i helgen...

Mvh Jimmy

Länk
Svart funkar bra :)

/Jimmy
Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Jag skulle villa ha mina bromsok kromade man jag är tveksam om det finns nån sån färg som är värme tålig med tanke på att man ska ha värme tålig färg på oken annars kan det bet ju börja brinna.

Mvh Teres =)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hm...
Hammarlack? Färgad lack alltså eller lackar man ovanpå färgen?
Vad kan va snyggt till silvermetallic? Är dödstrött i huvet just nu o orkar inte tänka på färger...

*BAWORAK*
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Hammarlack funkar fint men använd svart för silver blir gulfärgad när man får upp värmen i bromsarna.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Svart på en silverfärgad BMW...tja det kanske kan va snyggt ingen annan färg som kan rekomenderas?.
Var hittar man lackhelvetet då blir nästa fråga.

*BAWORAK*
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

SvanteE: Till en silverfärgad bil är röda bromsok snyggt tycker jag. Beror ju på hur mycket man vill att d skall synas. Rött är ju faktiskt den färg som ögat dras till.

Teres: Kromade hade ju varit grymt fräck. Har jag aldrig tänkt på bara. D skulle man ju kolla upp... göra en ny tråd kanske och fråga om d är nån som har lyckats med värmetålig kromefärg.

Koni: Så sant som d är sagt. Men blir d inte lite trist typ oförändrat utseende om man målar svart. Har du bilder får du gärna maila mig.

Mvh Jimmy

Länk
Hj
39
Hjalmar
740 E38
525 E39
325 E30
R90/6
Frågan var alltså INTE vilken kulör utan tips på färg som funkar. Någon som har fler tips än Hammarlack?

/Hjalmar

Barnvagnsexpressen
se
4
sellmark
318iS Coupé E36 -93
Hej Barnvagnsexpressen!

Kolla på www.mkt.se under Folia Tec Styling så hittar du det du söker. Personligen tycker jag att dom inte ska vara målade. Ser bara ut som en EPA-lösning och att man inte har råd med Brembo. Har själv rödmålade ok som en tidigare ägare hade vänligheten att installera. Nu håller jag på att fundera hur jag ska få bort skiten. Blästa om...eller har någon andra tips??

sellmark; Håller med! De ska vara omålade eller eventuellt svarta, allt annat klassas som "dekaltrim" enligt mig. Om bromsarna däremot är målade vid leverans, t ex Brembo, Movit etc, så är det självklart ok. Då har man ju äkta vara så att säga.

Jens
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Själv skall jag måla oken så fort jag orkar... :)
Har inhandlat en burk Hotpaint Silver, tål värme upp till 600grader.
kostade 85;- på mekonomen. Finns alla möjliga färger.

///FrIIk///
Angående lämplig färg till bromsoken...kolla här : Länk
har inte testat den så jag vet inget om kvaliteten men det kanske kan vara nåt...säkert bättre än hammarlack iallafall...
pe
20
perlil
320i -00
Jag kör med Hammarlack - Silver på min.
Fungerar kanon tycker jag. Har inte upplevt någon gul nyans av något slag. Har kört med det sen Mars -03.
Bara på med trissan på borrmaskinen och sedan pensla på...
Visa användare
54
xzelll
318i sedan -99
Jag har lackat mina röda. Blev kanon bra. Färgen jag har kommer från mekonomen och e en speciell bromsoks färg.

316 power :)Länk
Låt se jag har kört lite olika varianter:

Röd vanlig metall signalfärg, ingen direkt värmebeständighet på färgen men helt klart de bästa, håller i evigheter både bak o fram.

Hammarlack silver, höll väldigt bra bak lite sämre fram efter något år. Kan bli gulfärgat om det blir för varmt.

Mekonomens röda bromsoksfärg_1, rena skiten tunnt som vatten och behöver 200 lager för att det skal bli tjockt ut. höll kasst oxå.

Mekonomens röda bromsoksfärg_2, betydligt bättre, håller bra bak men fram vill gärna bromsdammet fästa fast i färgen och göra den Smutsig.

Mitt förslag är helt vanlig rödfärg eller annan färg som man lackar stål etc. mde det håller bäst, eller hammarlack. finns ju även "motorfärg" dom "dyra" bromsoksfärgerna är enligt mig bara skit och kostar pengar, men undantag kanske finns.

kass bild kanske..
Länk
Visa användare
54
xzelll
318i sedan -99
Den jag har funkar as bra... Köpte den på¨mekonomen o den var inte svindyr..
D e inte pengarna d sitter i **:)

316 power :)Länk
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Varför inte Croma på riktigt ??

När man endå är i farten det är nog inte så billigt alternativ + att man får vänta ett tag men det är det nog värt tror jag .

M som i mums
M3 CSL nice
ant
Ur ren värmeavledningsynpunkt, så har jag för mig att jag har läst att, mattsvart ska vara den bäst fungerande färgen.

======
Min bil:Länk
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
vanlig 2komp bil lack duger utmärkt jag har bromsat så dammskydden på oken har brunnit upp men färgen sitter kvar ps glasblästrade dom först
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.