AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
701

Alpina 5.7 Coupe = Förädlade 850Ci eller CSi?

Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Blir inte klok på detta. Fram till -93 var B12:an på 5.0 liter med automatlådor. Men när csi kom -93 så blev alla 5.7 och manuella.
Är 5.7 i grunden en 850 ci med manuell låda eller förädlade man bara/aldrig/blandat csi:er till samma resultat: B12 5.7 Coupé?
Det som förbryllar mig är att jag främst ser bilder på 5.7 med Ci:ns undre frontspoiler eller liknar den bara alpinas.




nicke
5,7an gick att få med två olika växellådor, dels den manuella, och dels den experimentiella Shift-Tronic (ej att förväxla med Switch-Tronic)... som egentligen fungerade på så sätt att den var manuell, men hade automatisk koppling för att förklara det enkelt. 5.0an fanns alldeles riktigt bara som 4-växlad automat.

Så vitt jag vet, rätta mig nu om jag har fel Alpinavänner, så byggde alla 5.0 på 850i chassi och mekanik rakt igenom som Alpina modifierade och styvade upp, trimmade osv.

5,7an kom ett halvår efter CSi som redan hade så fruktansvärt fint chassi att Alpina endast bytte främre fjädrar/dämpare för att sänka bilen lite. 5,7an har till och med samma bromsar som 850 CSi! Exteriört har den Alpinas framspoiler och kolfiberhuv med NACA-luftintag för att kyla motorn lite extra, det + fälgar, stripes och modellbeteckning är det enda som exteriört skiljer den från CSi. Interiört är skillnaden BMW's sportstolar med Alpinas egna sömmar och Alpinas emblem på ratten, annars är också den identisk med CSi.

Frontspoilern var alltid Alpinas egna, oavsett 5.0 eller 5,7.
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Tack för svaret! ALLA 5.7 borde ju då vara csi men jag är fortfarande lite skeptisk. Här är ju CI:s backspeglar med kolfiberhuven (dvs 5,7). Alpina kan ju inte ha bytt
från csi:ns till vanliga ci-speglar?
www.alpina.de/deutsch/automobile/index_d.htm
(från alpinas hemsida).


nicke
Troligen en mycket tidig bil... alla 5,7or jag någonsin sett både på internet och i trafik har haft CSi-speglar. Även några 5.0or har i efterhand utrustats med dessa betydligt vackrare backspeglar.

Det finns dock ett undantag om jag inte minns fel, en röd 5,7a som har de äldre speglarna, denna måste då som sagt vara en tidig bil.
Fakta: alla B12 5,7 Coupe är baserade på 850 CSi.
Det borde vara rätt bra ös i en sådan bil alltså.... någon som har provat???

______________________________
dunstan
5.7 varianten kom 1992 och är baserad på 850csi. 416hk och 570nm V12. 0-100 på 5.8 sekunder enligt Alpina. Men det är nog en rejäl understatement. (har inte sett några tester) Toppfart på över 300 km/h. Har ej fått äran att provköra denna underbara bil! Skulle det dyka upp en i fint skick gärna röd så skulle det vara intressant...
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Tackar er för svaren! Att den röda 5.7 på alpinas hemsida har ci-backspeglar har troligtvis att göra med att 5.7 tillverkades en liten tid efter bmw upphörde med csi:n.

Läste att det bara tillverkats 57 st 5.7:or...
Finns bara 1st blåmet. i Göteborg, eller är det flera 5.7 ???

Jag har en 850 CSi som är chippad. Det är nog ungefär samma klös och det räcker till mataffären iaf.





nicke
Underbar bil, jag har alltid sagt det, en E38 B12 6.0 och en E31 B12 5,7... sedan är garaget komplett (nästan :-)

E31 är tidlöst vacker...
E38B12: du har alldeles rätt... det hade varit det ultimata garaget.

______________________________
al
9
alpinab12
ALPINA B12 coupé 5,7 -93
BMW X6M -15
ALPINA B3 3,3 TOU -00
535d E61 -10
850 i -91
850 i -90
850 cia-91
540 -00
525 -01
m.m

En Mugelloröd b12 5.7 Coupe rullar i Sthlm.
Finns det fler i Sverige ?
Här är några grymt fina B12 5,7:

Länk

En norsk med ny läderinredning från Alpina!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.