|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Såg ett reportage med Calle på Sturup Park och där förekom det ordet eller uttrycket. "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
mig veterligen är det den "högsta/snävaste punkten" i en kurva, fast jag kan ha fel :) -- fjalar |
|
|
Apex = skärningspunkt /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Apex är den inre skärningspunkten i en kurva/sväng. Alltså den punkt där du befinner dig närmast innerkanten i en sväng. På tal om ingenting, på Nürburgring (Nordschleife) är de markerade(idealspåret). | |
|
Kallas ibland även för clippingpoint. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag fortsätter i min okunskap. Vad är nyttan att veta var apex går? Ínnebär apex att det är det mest optimala spårvalet utifrån hur kurvan är doserad, cirkelradie mm kontra ingående fart mm eller?? "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
| Som du skriver beror apex på ett antal faktorer typ radie, hur snäv/lång kurvan är, var insvängningspunkten ligger etc etc. Om du går in på Länk och titta lite, så ser du ett antal faktorer som påverkar. Misstänker att det finns sidor som förklarar bättre men jag gillar den jag länkat till, så.. ;) | |
|
Tangeringspunkt är det som någon kanske readan skrivit. Hur man tangerar apex beror på körstil tidig/sen. Sen finns kurvor med dubbel apex. Nyttan? Bättre spårval! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.