AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
986

Kupe fläkt fungerar inte E39

Hej.
Min kupe fläkt fungerar inte men panelen fungerar dvs stapeldiagramet ändrar sig när man trycker +/-.

Finns det en final Stage modul på E39 (likande den som finns på äldre BMW) och var sitter den?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns därmot ett "fläktmotstånd" som brukar ge sig på E39 och det brukar kunna bli lite varierande felsymtomer, går bara på full fläkt eller inte alls som ex.. Kika i GDS avdelningen mektips finns nog nått om detta där.

///MVH Hasso
Länk

Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>> Hade samma problem med min bil för ett par veckor sedan, men BMW stod för ett nytt motstånd och jag betalade endast arbetet. ~500Skr
//Martin
Hej.
Det var fläktmotorn som hade pajat.
Enligt BMW så skall man kunna komma åt den i från motorrummet dvs inte behöva riva instrumentpanelen.
/M
d2
5
d2mika
523i -97
Bytte "fläktmotstånd" i måndags. Fläkten var helt död men både panel och säkringar hela. Man kommer åt motståndet från passagerasidan. Den sitter bakom isoleringen som finns "ovanför fötterna" (E39) och sitter med två skruvar.

Delen kostar 755 kr (inkl moms). Arbetet 140 kr.
Det sitter helt riktigt ett "final stage" på E39 (och andra bilar med steglös fläkt), men inget effektmotstånd. Effektsteget sitter instucket i luftkanalen i centrum av mittkonsollen, långt fram nära torpeden på E39. På vissa bilar t.ex MB sitter effektsteget bultat fast på fläktmotorn.
På E39 händer det att lödningar på effektsteget ger med sig, det blir varmgång i anslutningarna osv. Finns beskrivet nånstans på forumet med bild och allt har jag för mig. Det är sällsynt att motorn ger upp tror jag, kolla om möjligt innan du river ner för byte.
På bilar med 2,3 eller 4 steg på fläkten sitter ett effektmotstånd "fläktmotstånd" för hastighetsregleringen, antingen utanför fläkten, men ibland inne i luftkanalen (för kylning).

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.