AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
729

Tankmätare, regnsensor mm strular på E46:a

Jag har lite konstiga fenomen i min E46:a, årsmodell 2001.

Tankmätaren uppför sig väldigt opålitligt, kan visa halv tank när jag vet att det bör vara mindre än 25% kvar. Lampan för reserven kan lysa när det är 75% kvar. Har uppträtt så här förut, ca 1-2 år sedan, då kodades mätaren om och började fungera korrekt igen. Denna gång började den visa fel efter en motortvätt (svamptvätt, avspolning med trädgårdsslang under MYCKET lågt tryck). Någon som har liknande erfarenheter?

Nästa konstighet är regnsensorn. Den ska väl inte vara aktiv efter bilen startats om man inte har ändrat inställning för hastighet eller återaktiverat den manuellt? Ibland så kan vindrutetorkarna gå igång av sig själv, direkt när bilen startas eller några sekunder efteråt. Borde väl inte kunna ske, om jag förstått hur regnsensorn fungerar ...

Den tredje grejen som händer ibland (sällan) är att vindrutetorkaren drar igång när jag använder blinkersen!? Låter helknäppt, men det har hänt så många gånger att torkarna dragit igång exakt samtidigt som jag blinkar att det knappast kan vara slumpen. De gånger det hänt så har bilen varit nystartad, igång ca 10-15 sekunder. Oftast i väder när temperaturen legat runt 10 grader och det varit lite fuktigt i luften.

Någon som har liknande erfarenheter eller vet vad det kan vara som strular? Jag har en känsla av att fukt är inblandat, men det är nästan omöjligt att bevisa. Jag har haft in den på verkstad, men det är mycket svårt för en verkstad att felsöka eftersom felen uppträder sporadiskt.
Tänkte bara inflika att jag har sökt på forumet, det finns andra som haft problem med tankmätaren, men ingen som verkar ha haft något av de andra problemen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.