|
|
|
|---|---|
| Är på jakt efter en 535 och tyckte det kunde vara en bra grej att kolla upp om det är någon speciell årsmodell man ska se upp med. Eller som det finns saker man absolut måste kolla upp funkar som det ska/ inte är sönder eller slitna för att det ska bli dyrt. Ni vet dom vart jag vill komma, allmänn info om 535i! //mvh Olle | |
|
Hej! Vanligaste felet är absolut kamaxelslitage,dvs har bilen rullat kring de 20-25tusen milen då är med största sannolikhet kamaxeln på "G",OM inte servicen är skött minutiöst tills dess... Notan kan hamna kring 20000kr om man gör renoveringen som man bör göra i dessa fall, dvs en helrenovering av topplocket(på V-stad).. Annars så finns allt du behöver veta i en funktion här på forumet som heter "sök inlägg" här uppe till vänster. Skriv t.ex 535i då dyker en hel del fakta upp angående 535.or.. Mvh Janne. |
|
|
Förutom kamaxelslitage som kan orsakas av ett flertal saker t.ex dassig oljeservice eller gamla typen av banjobultar till kamaxelns smörjoljerör(kan lossna) så är det EXTREMT viktigt att kolla så att viscokoppligen till kylfläkten fungerar som den skall. Kopplar inte fläkten in som den skall riskerar man haveri av framförallt topplocket. Andra fel är slitna bussningar i fram och bakvagn men det är inte prismässigt i paritet med kamaxeln/toppen. En annan plånboksförtunnare kan vara automatlådan ZF4HP22. Om en sådan finns på bilen du tittar på, kolla så att den växlar i det närmaste perfekt, kolla även automatoljans kondition (ej mörk och stinkande) mvh MW-Guru |
|
|
Apropå banjobultar....Jag kollade en gammal E32 M30 nyligen. Resultat=En banjobult hade lossnat helt och var på väg ner i en oljekanal tillsammans med brickorna...+att själva kamaxeln då naturligtvis påvisade lite slitage på div nockar.. Mvh Janne. |
|
|
Hej, det är en välskött 535i -1989 med tre svenska ägare och bilen är svensksåld. Verkar vara bra skött osv men klart man ska kolla det ni säger. Det jag vet är att kammen är bytt då motorn blev grejad på firma. Då sattes det i en Dr Shrink (eller vad det heter) kam och den chippades... Bilen är pedantskött och har tävlingsstereo, AC Shnitzer hjul etc så han verkar ha tyckt om att lägga pengar på den.. Den har förövrigt även m5 inredning vad jag har förstått med 2-sittsigt baksäte osv... kul bil om allt är bra med den!! Till det viktiga, hur kollar jag det där med "banjomuttar" o allt va det var? Bilen är manuellt växlad så det med lådan är lugnt. Hur kollar jag det med viscokoppligen till kylfläkten? |
|
| tänkte tillägga att den gått runt 21000mil... Vad för saker bör jag kolla är bytta vid det här laget för att något annat i motorn inte ska kunnat tagit skada? vilka saker ska jag pruta på om de inte är bytt?? | |
|
Banjobultar - lyft på toppen och känn på momentet. Kolla även om det är "grisigt", kan tyda på dåligt skött oljeservice eller dålig olja. Viscokoppling - fläkten skall gå lätt att snurra på om motorn är kall, är motorn mycket varm går det trögt. När viscokoppligen har aktiverat fläkten är det lite "dammsugarkaraktär" på ljudet från motorn, jfr Volvo 240, om koppligen är OK. Bussningar - ger ljud ifrån sig, klonk - klonk om du kör över ojämnheter eller om du gasar på och hastigt släpper gasen. Då bilen är chippad, eventuellt med höjt varvtalsstopp, kolla om man även bytte ventilfjädrar (hårdare) när man satte dit Schrick kammen. Du kan annars riskera s.k 'valve lag' om du varvar för mycket. mvh MW-Guru |
|
|
Sorry, inte toppen, det skall naturligtvis vara VENTILKÅPAN och inget annat. mvh MW-Guru |
|
|
Hej igen! Det där med åtdragning av banjobultarna till oljeröret. Jo,de måste dras med "känsla" så att du inte pressar ihop själva oljeröret i ivern att dra fast dem....Mycket viktigt. Angående momentdragning till banjobultarna har jag ingen aning om vad dessa skall ha för moment...Kanske finns i någon utförlig rep. handbok,vad vet jag. Men det jag menar med känsla är att inte dra dessa bultar "stummt" då har man troligen saboterat röret...dvs HELT ihoppressat.INTE bra av förståeliga skäl.. Lycka till! Mvh Janne. |
|
| ok, men att lyfta på den där kåpan? Behövs det inte en ny packning till den då? man kan ju inte gärna ta isär det och sen inte kunna sätta ihop det... Då kommer man ju inte hem med bilen om man inte har en ny packning med sig! Klart man ska kolla det ni säger men vad behövs för att göra det? | |
|
En vanlig hylsnyckelsats(ev lednyckel med "djup" hylsa) räcker långt(10mm)+en slangklammemejsel(ev spårskruvmejsel istället) för borttagandet av insugningsbälgar(2st).+ borttagande av vevhusventslang.Risken finns nu vid bortplockandet av bälgar att någon slang som är involverad i den bälgen närmast insuget kan spricka och gå sönder men kolla först så ser du hur det ser ut INNAn du börjar...Annars så är lite vävtejp oxå bra att ha med ifall nu någon av slangarna skulle "falla isär" :) Lossa oxå elkontakten till luftmängdsmätaren.. Men allt detta som jag beskrivit ser du lätt själv när du öppnar huven,inga märkvärdigheter OM man nu inte har tummen fruktansvärt centralplacerad :/ Ventilkåpspackningen brukar klara sig om man är lite försiktig.Annars om man vill så kan du köpa en i reserv för ca 150-200kr. Tidsåtgång för denna lilla "operation" är ju lite vansklig att sia om(beroende på vana) men cirkus en timme för en normal koll av kamnockar+övr. Mvh Janne. |
|
| ok, tackar för hjälpen. Nu kan det inte gå fel! Tyckte det var bäst att vara på den säkra sidan så man inte plockar isär något som inte går att få ihop utan att först köpa delar för 500kr... | |
|
infectious>>>Om det vill sig illa så kanske du ändå får ha det i tanken att du KAN i slutändan hamna på några hundringar pga att bälgar ocgh slangar spricker sönder och du får "fixa nya"... Ändå naturligtvis en bagatellkostnad om du missar att vagnen ev skulle ha en t.ex sliten kam..Du vet ju vad kostnaden för sliten kam hamnar på. Mvh Janne. |
|
| det är sant, man får väl snacka igenom det med ägaren innan man kommer dit o glad i vågen menar på att nu du, nu ska vi se vad vi hittar under locket här! o river isär halva motorn... men det kan ju lugnt vara värt besväret! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.