AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
732

EL Hiss Problem Bak

vi
121
viruz
523i touring-00
Tjena! Har ett som det verkar vara standard fel på E34,har nämligen två kompisar med samma fel!Det är så att höger El hiss bak smäller till när man ska hissa ner rutan och sen när man ska ha upp rutan så orkar den knappt köra upp den,,går alltså väldigt segt!

Om nån har haft samma problem eller vet vad felet är,så snälla hjälp mig!

Peter (Bmw 525i 24v-91)
leri
Det brukar vara ganska vanligt med kärvande hissar när bilen blivit några år. I hissmekanismen finns 3 olika glidbanor. De består av aluminium med glidblock i nylon. För att hissen ska fungera väl måste de smörjas ibland. Använd ett köldtåligt fett, syntet eller silicon, så det inte kärvar på vintern. Även rutans styrningar kan med fördel smörjas med lite siliconspray, även och kanske viktigast nere i dörren.
Mvh Leif
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Har samme problem på min E39 520i -96. Høyre bakrute går ikke opp. Er det lik mekanisme på denne som det du beskriver, leri? I så fall; samme utbedringsrutine?

mvh SKØ
leri
Jag har aldrig plockat isär en dörr på E39, så jag vet inte. Men generellt är det så att kärvande fönsterhissar går lätt att smörja upp. Detta gäller både elektriska och manuella. Var bara noga med att smörja alla glidytor du ser. Glasets glidyta (filt)smörjs med tunn siliconolja och allt det andra med fett som jag skrev ovan.
Mvh Leif
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.