|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har hört att om ej topplocksbultarna är bytta i en m20-motor bör man göra detta för de som monterades i fabrik är felaktiga? Nåväl, jag har införskaffat bult, torxhuvud, 10.9 men nu är det så att de bult (ej torx) som sitter där är märkta 12.9 vilket innebär HÖGRE hållfasthet?! Jag känner mig ej speciellt motiverad till attt byta bult med dessa fakta, har ej heller något läckage.. ///Anders | |
|
M20. Är inte det en gammal motor? Eller är jag helt ute och cyklar? Jag har hört något om det där jag med. Men ska tydligen passa sig för bultar som inte är av torx typ. Men om motorn är gammal och har många mil på nacken så borde det väl inte spela någon större roll? Om dom har hållit så länge så borde de väl hålla ett tag till. Det är väl ingen större påfrestning på bultarna när de sitter där? Men om man ska ta bort dom så går dom lätt av om dom är dåliga. |
|
| Har hört att det bara gäller vissa årsmodeller!.. någon som vet vilka?.. jag har en -89:a borde jag byta bultarna då eller??.. | |
|
Jag har en -89:a jag med, 325:a, hade en -89:a 320 tidigare som det byttes bult på men nu när jag kikat på märkningen på bulten i 325:an förstår jag inte vitsen med ett eventuellt byte, jag vet desvärre inte vad orginalbulten i 320-maskinen hade för märkning.. 12.9 -bult som sitter i nu har ju högre hållfasthet än de torx-bult de rekomenderar med märkning 10.9, undrar jag hur det egentligen ligger till..... |
|
| Kan det inte vara så att det är dålig kvalitet på dom där 12.9-bultarna? Alltså: kan det inta ha varit så att de inte höll vad de lovade. Leverantören kanske hade problem... Sånt händer. Titta bara på Mercury. Dom sålde en hjävla massa fyrtaktars motorer i sommras som hade ohärdade kamaxlar... Det var en miss från levernatören. En kompis köpte en 50 hp. Den höll i ca 1h. Då fick han en ny. Den höll inte längre den med. Det visade sig vara väldigt många som det var fel på... | |
| När jag sålde min 525a så visste jag inget om de dåliga bultarna,men fick sen reda på det på den här sidan så jag ringde upp nya ägaren (svärfar)och sa åt honom att jag skulle byta dom åt han, så när jag sedan skulle göra det så fick jag också se att det var olika hållfasthet på bultarna och blev väldigt tveksam,men sen så kom jag på att jag läst någonstans att de nya bultarna är av strech typ och måste bytas varje gång dom tagits loss, så jag drämde dit dom och det fungerar då kanon än så länge,sen så är det ju även ett annat åtragnings moment på torx bultarna, så jag tror nog att det är rätt bultar du har fått. | |
| Hej igen! felet med sex kants bultarna är att bultskallarna brukar gå av och orsaka maskinskador. | |
| Hoppla, kanske skulle ta en sväng ut i garaget och byta då, så är det gjort.. ska ju ändå slutföra kambytet ikväll så.. kul, kul.. | |
beamer320 |
Chrille ! Tror att det var 90-91, robotarna på fabriken var "skruvglada" och drog till bultarna extra hårt. Och att det gäller e36. |
| Du ska montera torx bultarna! Eftersom de ska sträckas när man drar åt dom kan man nog inte bara gå på siffrorna på skallen..... Högre hållfasthet=knäcks lättare vid sträckning..... (sträcks dock inte lika lätt) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.