AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.761

325 topplock A sad story ... vad ska jag ta mig till

Sida 2 av 2
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Skönt att det löste sig!

Är det en spricka mellan vatten- oljekanal så kan man förstärka med stålrör, kostar c:a 2.400 allt som allt inkl frakt! Jag har ett nummer till en kille som fixar sånt. Har själv renoverat en spräckt topp till Calibra Turbo med kalas-resultat!

Är det nån annan som har probs så maila henrik@svensson.com så får ni telenmr..
320-325
``satan 22 ´´vilket namn jag har lite svårt för det hmm är du satanist eller nåt? men det är ju kul att du fick igång bilen jag har själv varit med om den glädjen... MEN BYT NAMN...
320-325
är ett Jehovas vittne snart!!!
Satan22
nej jag är inte satanist , namnet tänker jag inte byta ,... satan är smeknamnet o 22 står för min ålder ....

Jehovas ???? har en faster som är jehovas hon beter sig skit konstigt , får ju inte fira nått ju (tråkigt) .... FÖR GUDS skull bli inte JEHOVAS
Satan22
EvergreeN !!! tjena ....

Tack för tipset . Ska nog tänka på det lite ... hör av mig på mailen ifall det blir aktuellt
Hej varför köpa en ny topp när du kanske kunde svetsa sprickan?
Jag hade en motor (inte BMW) som hade 8 kg i komp och jag ville ha ca 9.5 i komp då lämnade jag in den till grottis och han svetsade igen förbräningsrummen och fräste in ventilerna och det blev perfekt. för det är ju aluminium vi talar om så om sprickan sitter på ett bra ställe så går det att lag, glöm inte plana toppen sedan.

320-325
jo det är lite annorlunda liv Men.....jag kanske skall tänka om
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Pratade med en erkänt duktig "topprenoverare" som påtalade att legering som änvänts i BMW alu-toppar gör att det är väldigt svårt att laga en topp. Men visst går det, men man kan inte vara 100 % säker på att resultatet blir det bästa.

Själv fick jag en spriva mellan en vattenkanal som gick till ventilsätet. :/

/Edvard
BMW CS # 4503
Satan22
svetsa toppen .... nej det e nog ingen bra ide med tanken på att kommpet i motorn är 11:1 (väldigt högt)

Edvard : meckar du själv eller?
Vet du möjligen hur mycket i hp väg jag kan få ut om jag "modiferar" toppen lite samt öppen luftfilter insprutare från m5:an och feritta avgas sista burken ....
Bumper Ja då har man lärt sig något nytt tack för det, Är mer van med usa bilar som bara använder råmaterial.

satan22 det är inte bara att sätta på något stort och tro att det blir bättre.
Flaskhalsen brukar vara luftfiltret och att det är för långt för motorn att suga från filter till motorn den får i sig för lite luft.så man ska nog ha ett bättre öppet filter nära motorn men den måste få kall luft annars tappar man hästar. när man har fixat filtret blir flaskhalsen maff sensorn på en corvette flödar maffen ca 500cfm och efter modifiering så flödar den ca 700cfm detta ger ca 4hk, när den är klar så blir begränsningen gaspjället och sedan att insug och toppar inte matchar riktigt så där förlorar man hästar ca 10hk (det blir backvirvlar) då blir begränsningen i toppen (vet inte hur fina BMW toppar brukar vara) men på ett par corvette toppar kan man käna ca 25 hk om man lämnar in för portning beroende på vem som gör jobbet, då blir begränsningen ventilerna kanske kan man gå upp en storlek och då bara på insug? då blir det grenrören som begränsar och sen katten och sedan ljuddämparen.
så när man tittar lite så märker man att det är mycket man måste göra men mycket kan man göra själv och behöver ej kosta så mycket.
Man kan inte porta hej vilt för då kanske det blir för stort och gas hastigheten genom motorn blir för långsam och motorn blir trött på låga varv. små kanaler i motorn gör den pigg på låga varv och stora kanaler gör den pigg på högre,
Man kan inte bara byta en grej och tro att man får så mycket extra effekt det är allt tillsamans som gör det .bara ett filter kan ge ca 3-5hk men om man fixar även toppen då ger filtret ca 8hk
om man har en liten motor och sätter på ett 3.5 tums avgas och grenrör så tappar motorn sitt mottryck och den blir trött men låter grymt.
Nyckeln är att öka gashastigheten genom motorn så mitt tips är att fixa själv luftfilter och inpassning av insug lämna in toppar till ett proffs för portning byt kam och sätt på ett justerbart camdrev och byt till större avgas och åk till rullande ladsväg och mappa den och jag tror att du får ut ca 25-45hk detta och lite till är vad jag har tänkt göra på min325i 88 som jag precis har köpt
jag känner en kille som är mycket duktig som har en motor renovering och trimnings verkstad i Stockholm som kan hjälpa till med div jobb.
jag har meckat mycke med usa bilar och där är väl mitt huvud intresse men har köpt BMW som jag ska ta med till Portugal och ha som sommar bil där nere kan inte so himla mycket om just BMW om vad som passar eller ej men prinsipen är den samma.
Planer för min blir att trimma lite och sätta på ett sjyst spoiler kitt.
förästen så kan jag säga att jag känner en kille som är lackerare på BMW i Stockholm som är duktig och gör bra pris om han vet att jag käner dem.
Jag kommer nog att ställa lite frågor till er också när jag sätter igong till höst.

Satan22
Tjena Paulo !

det var verkligen inga dåliga tipps .... tack för det .... jag ska faktiskt åka upp till Eskilstuna nu i helgen . känner en kille som har en 528i 193hp orginal .... nu 400+ .... (dubbel turbo) funderar på att lämna bilen till samma kille o få motorn förfinad (har verkligen ingen lust att pilla själv . jag räknar med att det kommer att kosta mig ca 30 000:- till 40 000:- för att få ut cirkus 300 hp , förhoppningsvist så ökar vridet med ... vi får se vad som händer och om jag jör det

tack igen för alla tips o förklaringar
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare igen.

Mekar lite själv, men har en "mekaniker" som fixar det mesta åt mig. =)

Varför köpa turbosats för ca 300 hk när det finns färdiga hos ESS som ger 300 hk? Bolt-on, bara o installera o köra. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
satan22 jo vridet kommer att gå upp för att ha turbo är lika med som att ha större motor (får i sig lika mycke luft som en stor motor.)
Har man möjlighet att ha turbo så är det det bästa efter kopressor tycker jag viserligen snor kompressorn lite effekt men effekten kommer direkt när man gasar och man behöver ej vänta på att den ska ladda och sedan är det enklare att montera för man slipper ju alla extra slangar osv.
Jag kan inte sätta på sådant på min bil för jag ska exportera den till Portugal och ha den där bara på sommaren ca 6 veckor per år och det är inte kul om man måste börja med att mecka direkt när man kommer ner för att den ska gå igenom besiktningen.

Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
hej. tänker sno linan. sry.
Det ser ut som det e mycket kunniga folk här.
Tänker installer en M50 topplock på en M52 motor, kan det vara nå problem?

tack på för hand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.