|
|
|
|---|---|
|
När jag skrev ett svar på hur man tar bort innsidan på dörren kom jag på en sak som irriterat mig ett tag. När jag hade köpt vår Z3 Coupé irriterad jag mig mycket på vindbrus som kom från båda sidorna på bilen från de små främre sidorutorna. Jag kom då att tänka på en Z3:a som jag provkörde året innan på BMW roadshow att den hade ett kraftigt vindljud på passagerarsidan. Ljudet är tydligt vid svensk motorvägsfart och ökar så att det blir otrevligt i högre hastigheter. När vi bilsemestrade i Europa knölade jag ihop tygbitar efter ett tag som jag klämde ner längst nere invid fönstret. Efter att jag hade haft borta dörrsidorna och bytt ut BMWs skräphögtalare blev bruset väsentligt lägre. Vid närmare undersökning kom jag fram till att amerikanen som monterat de små fönsterrutorna struntat i att lägga tätningsmassa hela vägen. Sista halvdecimetern längst ner på fönstret innan den horisontella "pinnen" var det ett hål. Troligtvis är det en hel del brus inne i dörren som man inte vill ha in i cupén. Jag tog bara en tunn gummislang och klippte lagom lång och tryckte ner istället för den massa som fattades. Idag är det helt brusfritt på passagerarsidan men fortfarande låter det en del på förarplatsen, speciellt i högre farter. Jag funderar på att ta en dust med saken en gång till. Någon som har upplevt liknande och har en bättre lösning? mvh /Johan | |
|
Ingen!! annan än jag som störs av vindbrus kring smårutorna fram? /Johan |
|
|
Jorå. Jag känner av det men bara på förarsidan. Inte så farligt. Ska du komma förbi 1 Sep? Då kan du visa mig var det kom ifrån på din bil? jag har tittar runt "pinnen" men kunde int se var den lata jänkaren glömde hos mig? :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
beijnoff: Du sa det ju själv, blir otrevligt i högrehastigheter än motorvägshast (110), du kör väl inte för/olagligt fort :-) Jag har aldrig öppnat dörrsidan och vet inte vilken pinne ni pratar om, men å andra sidan kör jag fortfarande med originalhögtalare (HK). Jag vet inte om det låter från fönstren jag tycker hela bilen är dåligt isolerar och det låter allt möjligt i bilen, vindbrus, vagljud osv (motorljudet är OK!). Jag hoppas kunna komma den 1:a Sep då kanske vi kan ta några repor i olika bilar och jämföra och kanske hitta orsaker och lösningar till våra problem. /Richard |
|
|
För att förtydliga lite skall alltså horisontell "pinne" utläsas som vertikal och betyder då alltså fönsterkarmen mitt på dörren som avslutar den lilla fönsterrutan, glasklart ;-) Man måste glänta lite på gummilisten och titta ner i dörren längs med fönsterrutan, mörkt och trångt. Jag skall försöka dyka upp den 1:a September, det vore jättekul att se era lite mer potenta bilar. Vad det gäller hastighetsvanor är det väl som vanligt, efter mycket snack visar det sig att alla håller hastigheterna på svenska vägar (är ju bra) och har aldrig varit nere i Europa ;-) Eller som min svärmor sa i förra veckan innan jag skulle provköra en RS6:a. Svärmor -kör nu försiktigt Jag -jag kör alltid försiktigt S -kör nu försiktigt och bli inte av med körkortet J -men om jag kör försiktigt blir jag väl inte av med körkortet? S -man kan köra försiktigt .... men fort /Johan |
|
|
Jag kör alltid försiktigt när hastighetsnålen närmar sig 200, det känns bäst så just då... *asgarv* ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Visst tangerar man hastighetsbegränsningen mellan alla farthinder (läs långsamgående bilar i fel körfält, trafikljus och poliser). Men kör man med insidan av hårfästet så kan man ju faktist köra fort men försiktigt/säkert. En ensam motorväg med viltstängsel på vardera sida, flera kilometers fri sikt och sommar tor och fin asfalt, var ligger faran???? varför har man 90km/h på dessa vägar???? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Jo förslaget om digitala hastighetstavlor med variabel hastighet känns väldigt aktuell då. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
Förutsatt att det inte bara sänker hastigheten för att solen går i moln eller liknande, eller ständigt står på en lägre hastighet bara för att djävlas. En tanke, vilken hastighet blir det om skylten går sönder???? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.