|
|
|
|---|---|
| När jag kommer upp i farter över 120 km/h så börjar bilen liksom att vibrera. Jag har nyligen gjort en fyrhjulsinställning för att få bort problemet, men inte blev det bättre för det. Är det ngn. som har nån idé om vad det kan vara? | |
Jonny T |
Att du gjort en kontroll av alla hjul är bra även om det normalt bara går att ställa in framhjulen så har du koll på att du kan förvänta dej rätt prestanda om allt står rätt till. Personligen föredrar jag lite mer negativ camber eller åtminstone 0 grader, dvs rakt upp och 0, 20" toe-in. I ditt fall tror jag att du ska följa upp med en hjulbalans. Att dina hjul är i balans säger inget om rundheten tyvär. Har bytt många hjul på olika bilar och kommit fram till att Michelindäcken är helt runda. Det är mer än jag kan säga om Firestone, Pirelli, Gislaved, Uniroyal, regumerat mm. Köpte en sprillans kompact -00 och det första jag gjorde var att ta av de nya pirellidäcken för att montera beg. michelinhjul. Vägljudet blev lägre och rattkänslan blev jämn och stabil. Har inga aktier i Michelin även om man kan tro det. En sak till.. kolla balansviktens storlek. Med en perfekt alu-fälg och ett bra däck så ska det inte behövas mer än en 25-gramsvikt per sida för att få "noll" i balansmaskinen. Är det mer så är inte däcket hundra. Har flera gånger råkat ut för att inga vikter behövts på michelinhjul. Balans på plats (gummiverkstad) ger ett bättre resultat då du även balanserar bort ev. obalans i bromsskivan, glöm då bara inte hur hjulet satt på skivan vid ev. demontering. Lycka till. J.T |
|
Johan, Mina slitna bakdäck gjorde tidigare sitt för att irritera på detta sätt. Orundhet som Jonny sa. Jonny, Enligt gummikillen jag pratade med lovordade min Bmw och var glatt överraskad över hur mycket inställningsmöjligheter det fanns både fram o bak jämfört med andra bilar. Menar du att det inte går att göra så mycket bak (han kanske var full av dynga)? Mvh Anders S. |
|
|
har liknande erfarenheter som jonny.... Michelin regerar! /Jonas |
|
Jonny T |
Anders S, På E30 så går det bara att justera toe-in fram, inget inställningsmöjlighet bak i standardutförandet. Däremot så monterar en del "racingkillar" excenterbussningar fram som bak för att utöka justeringsmöjligheterna. Detta gäller även för E36 compakt (som jag har) dom har "Z3" (E30) bakvagn originalmonterat. E36er i övrigt har mera justeringsmöjligheter. azkikr, michelindäcken är skarvlösa, bara en sån grej. J.T |
ixen |
Jag har samma problem jag oxå, men det är löst nu, tror jag. Har kört med vibrationer i ett par veckor nu, bytt hjul och kollat drivaxlar och så vidare utan svar. men igår kom vändningen, Hjullagrena har gett upp, det började skrapa. det är förmodligen det som var felet, på ni åtminstone. Stefan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.