|
|
|
|---|---|
320-325 |
om man skall ha ett enkelt sportsystem med ett rör bara från antingen katten eller direkt från grenröret är det då 2,5´´ som man skall ha då eller ? har ni några tips ... hade inte tänkta att trimma bilen nåt nämnvärt förutom chip och öppet filter kanske estrakto rör om man får tag på nåt så avgassystemet skall helst vara gjort för 170-195hk ungefär och helst enkelt som möjligt = billigt. vore tacksam om nån har några erfarenheter av nåt avgas bygge som har gått bra .. typ hur många burkar man skall ha o.s.v det är inte bara att sätta på ett rakt rör det skall ju tänkas på mottryck och sånt. |
|
Tjena! Jag har förvisso ingen kat. på min bil, men jag har orginal främre rör (dubbelt) som går ihop till ett enkelt 2,5".... Har en "cigarr" mitt under, å en halvstor ovalburk i bak. Dessa är nog tämligen urbrända nu, för den ryter rätt bra...=) Detta system är hemmasnickrat till en billig penning, men jag e nöjd! Tänk bara på att 2,5" bygger mer på höjden, så åker du sänkt blir den mer benägen att skrapa i... Vad jag har hört så ska detta ge ett mer gynnsamt mottryck än orginal... vem vet...? Gött sound kan jag åtminstone garantera!!! =) ///Fredrik |
|
|
Xtratorgrenrör är dyrast att köpa. Resten är struntsummor om man köper allt nytt. Grenröret går på 3300 kronor hos bildelsimporten men du måste ha lambdauttag. Resten 2 st 2,5" burkar (simons billigast) 500 kr/st, lite böjar och ett slutstycke ca 700 kr plus eventuella fästen, nya gummi upphängningar och avgaspasta nån hundring till. OBS du måste ha kat på bilen när du ska besiktiga bilen annars får du den inte genom garanterat. Har själv en V8 kat från en amerikanare. :) Funkar kanon och fick den för 600 kr splirrans ny! Tror inte du kommer upp i några 195 hästar men kanske med chip, filter och ovanstående avgas i ca 180-185 hp MAX. Med trimmkam får du nån "åsna" till men då rekommederar jag att du köper högkompskolvar med. BRukar vara bra att räkna med 1000kr/hästkraft på en sugmotor. Blir dyrt i längden om du frågar mig. :) Alla som påstår att han kan få mer kan komma till mig med bromspapper. Jag har det på min. 197.1 hp i motor = 158 bakhjulshästar. Bilen Har 284 graders kam, portad topp, 2,5" 6-2-1-2 system utan kat med ett universal Ferritta slutburk, unichip (mappning) 535 spridare och LMM. Hmm det känns som att jag har glömt nåt..... Oj det blev en liten uppsats av det här 8) Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! |
|
320-325 |
tack för svaren grabbar guld värt ... öhhh jag skrev 170-195hk då är det troligen nånstanst imellan typ 185hk kanske ,det är inget att brusa upp för det är inte så lätt att räkna ut hk när jag inte ens vet vad jag skall ha på den ännu DÄRFÖR skrev jag 170hk TILL 195hk men som sagt tack för svaren.... |
|
Det är lungt. Det var till vissa besservissor jag skrev det till som tror de vet allt. :) Jag vet inte mycket men det här är jag säker på som jag skrev. Oftast påstår man mycket man inte har ett dugg om. Har själv skrivit kanske mycket dumt men då har jag reserverat mig för eventuella fel. Man kan inte allt ;) Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! |
|
|
Personligen skulle jag bygga ett enkelt 3". Inte för effekt, men för soundet. Jag vill ha ett dovt mulligt ljud och min erfarenhet är att det får man enklast med grova rör och mer ljuddämpning än "lite". Jag skulle satsa på Apple Racings 3" Multi-frequency dämpare längst bak. Den passar, men det är trångt! Kiip Spiiding! |
|
|
Glömde länken till Apple... Länk Kiip Spiiding! |
|
|
Spiidfriik: Har inte 325-or en tendes att låta för mycket med för lite dämpning. Jag såg att du vill åt "soundet" men hur går det att köra 50 mil med ett sådant system. Jag skulle inte vilja bli skjutsad i en sådan bil iaf. Ju grövre rör desto mer resonans?! 320-325: Gå in på Zatzy.com och läs mera i forumet om hur man sabbar en perfekt fungerande bil del 1,2 och 3. Mycket underhållande läsning kan jag lova där bla annat beskrivs "effektrör" med. Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! |
|
320-325 |
öhh 3´´ tum låter lite grovt för en 2,5l sug motor med knappt 185hk men vem vet kanske mottrycket blir för lite med 3´´ då tappar man hk inte bra .... |
| Själv skulle ja nog helst sattsa på 2*2" system,dels för att de bara är att byta rakt av utan att göra om fästen mm för enkelt system(eftersom 325 har dubbla rör hela vägen) och för att om man har en sänkt E30 så kommer röret väldigt nära marken om man har ett enkelt 2,5" lr 3" system... | |
|
Ja, alla system låter för mycket med för lite dämpning, oavsett rördiameter. Resonans går att bygga bort, speciellt när man bygger i svartplåt. Värre med rostfritt (som dessutom oftast ger ett vassare ljud). Jag vill inte åka långt i baksätet på en E30 oavsett avgas... ;-) Seriöst så blir det inte värre buller invändigt bara för att man har grövre rör, förutsatt att man bygger rätt. Men det är ju olika vad man tycker är acceptabelt. Vad gäller mottryck och hk och sånt. Jag är inte teoretiker så jag har ingen riktig koll på den biten. Men för mej är det viktigare med rätt sound än att hitta de sista 2,5 hk:arna... Markfrigången är dock helt klart ett problem på sänkta bilar. Det är därför BMW gör dubbelrörsystem. Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.