AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.632

Vad är den bästa oljan till 325 E30

Sida 1 av 2
320-325
jag vet att det börjar bli tjatigt men jag skulle vilja ha några tips jag har precis bytt kam på min 325 a´´ 12vetilaren och vill verkligen inte byta den igen på några 1000 mil ... så några tips på en grym olja vore tacksamt nu kör jag på Castrol magnetc helsynt ..
Castrol Delsyntet 10W40 funkar bra iaf..
LE
18
LEFFA
323i-96
Jag kör min 323i-96 på gulf delsyntet 10/40 går kanon fint
PRIS 4L 200:_

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Castrol RS lär väl inte vara kattpiss.

Kolla kvalitétsklassningen på oljan. Uppfyller den kraven för din bil är det strunt samma vad det står på den, även om det så står Biltema. Den största skillnaden är namn och pris, om oljorna uppfyller samma kvalitétsklass.
Woodman
Vad jag har förstått av tidigare inlägg så har MÅNGA användare probs med att kopplingen hugger i dragläge. (Speciellt när bilen är varmkörd)
Detta beror troligen på att de flesta syntetoljor blir så tunna att de fuktar igenom typ vevaxeltätningar,mm. Så att oljan då stänker ut på kopplingslamellens mkt känsliga yta. (då hugger det rejält.)
Har tidigare haft exakt samma probs själv...byte då till en delsyntetisk Valvoline Max-Life varvid problemen upphörde efter ett par hundra mil.

Snälla Johan G Bespara mig avhandlingen...tack på förhand.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Woodman> Utan att vara någon Johan G på oljeområdet, så känns det som att det skulle vara lätt avhjälpt med rätt varmviskositet. Har jag inte fattat det fel är en delsyntet eller mineralolja precis lika tunn, om den ligger på samma viskositetstal.

Johan G är mycket välkommen att rätta om jag är ute och cyklar, lär mig gärna mer :)
Axel
Han heter Johan B och du har rätt angående viskociteten

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Axel> Kan acceptera bokstaven, när min teori visade sig stämma :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hangaround och Axel kan lungt luta sig tillbaka i förvissning om att de har fattat det hela rätt.

Woodman får bakläxa och får som straff söka bland mina tidigare "avhandlingar" inom området! :oDDD

Mvh
"Johan G"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oops! Glömde första frågan!

320-325, du kan lungt köra vidare med den oljetyp som du använder nu, det är en bra olja!

Mvh
Woodman
Johan B: Du har ju själv probs med läckande packboxar...?
Du får väl t.o.m pyttsa i Omega 917 för att ej drabbas av packboxsinkontinens ;-))
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Woodman, det gällde växellådsoljan!
Dessutom fuktade den bara lite...inget regelrätt läckage!

Omegan är ett "litet experiment" då jag hade lite hemma, verkar fungera bra än så länge!

Mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om man har kört 350 mil på biltema syntet API SJ 10w40 (eller nåt) som byttes i mars. Bör man då byta den nu eftersom jag ska ut på 700 mil långresa om ett par veckor?? Jag är väldigt kluven!! Vad skulle ni gjort?

mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stavros, du kan lungt köra vidare flera hundra mil till med den oljan! (egentligen mycket längre än så!)
Det finns ingen anledning att byta oljan innan din långresa, om oljan inte ser "konstig ut" eller liknande.
Mitt råd är att byta efter långresan. Ta med en flaska i reserv baram, så du kan toppa upp eventuell förbrukning under semesterresan.

Om du är "pedant" (som jag) kan man byta oljan innan långresan.... den oljan är ju relativt billig, så det är inga jättesummor vi pratar om iofs!

Glöm inte att byta oljefilter bara!
Jag rekommenderar BMW originalfilter (eller kvalitetsfilter typ Mahle eller Mann) framför ett "osäkert" märke som Biltema.

Men det finns som sagt inga egentliga logiska skäl till det extra oljebytet innan din långresa....

Mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Okidok, oljemästar´n jag kör på din linje. Men då är det dig jag lackar på när motorn har skurit i södra långtbortistan! =)
Ekonomin blir ändå ansträngd så jag tror jag nöjer mig med att köpa med en 4l dunk likandan syntet att fylla på med. Oljefiltret är Mann. Det är ju som du säger, men ibland tillåter inte ekonomin pedantism!

320-325
tackar för svaren grabbar ... det är väl en grym skillnad på mineral och helsyntet jag tog isär en 320 motor 89´´ som hade gått på mineral olja troligen det var nån slags tjockt lager med tjära såg det ut som intu motorn kan tänka mej att helsyteten håller rent på ett annat sätt än mineral. jag bytte vevaxelpackboxen och alla packboxar i växellådan när jag bytte motor så den hoppas jag inte ska läcka i första taget även om jag kör på helsyntet nu.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
320-325, det är rätt stor skillnad mellan mineral- och syntetolja! Framförallt är syntetoljan mer värmestabil och genererar inte själv så mycket föroreningar i motorn som en mineralolja. Däremot "tvättar" kvalitetsolja ungefär lika rent i motorerna oavsett vilken typ det handlar om.

Avlagringarna du beskrev, är inte helt ovanligt i motorer som har gått på dålig olja och/eller haft för långa serviceintervall. Om man dessutom kör mycket korta sträckor så oljan inte hinner bli riktigt varm, kan det resultera i en svart smet i motorn....

Är man rädd om motorn, skulle jag inte rekommendera något annat än syntetolja av god kvalitet (API SJ eller API SL och ACEA A3-klassad)!

Mvh
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
kör också på magnatel olja från castrol! Har hört att helsyntetolja ska lösa upp gammla lagringar och skit så motorn lätt börjar läcka! är det verkligen så?

Enligt gubben på mekonomen så skulle magnatel ha nåt i sig som inte skulle lösa upp avlagringar! Är det bara snacka de också?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mr Fatise, det är gamla skrönor som figurerar kring syntetolja! ALLA moderna kvalitetsoljor innehåller detergentadditiver i ungefär samma mängd, det är de som "tvättar rent" i motorn.

Skrönorna har en historisk förklaring. Om du söker lite bland mina oljeinlägg så får du läsa varför skrönan har uppstått.

I vilket fall kan du lungt använda en syntetolja även i äldre motorer som har körts på dålig olja. Det enda man skall vara lite observant på är att om oljan blir svart väldigt snabbt, kan det vara lämpligt att göra ett nytt olje- och oljefilterbyte inom ca 300 mil för att skölja ur upplöst smuts ur motorn (detta gäller oavsettt vilken typ av olja man byter till så länge som det är en kvalitetsolja). Sedan kan man lungt ha normala oljebytesintervall.

Mvh
Jag bytte olja i min 325 nu. Hade i Mobil 1 5-50w Helsyntet med BMW orginalfilter. Var det ett bra val Johan B? Ska man köra vidare på den oljan eller skall jag byta oljesort nästa gång?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
Mekonomen har en passande olja till de flesta 3-serie bilar,nämligen Shell Helix Ultra(helsyntet,API SL,10-40)."Billig" oxå typ 450/4L.Fast ja skulle inte hällt den i en M-bil dock,i sådan fall skulle de bli en värsting-olja...

Johan B:Vad anser du om såna dära "invändiga motortvättsmedel" som man häller i o sen kör med i ca 15 min o sen byter olja...Har själv använt de på mina bilar vid första oljebytet efter köp,dock inte fler gånger...Är de bara båg eller får man ut lite-lite mer skit ur motorn???Använde mig av CRC variant,va den nu hette...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.