AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.308

mds eller rockford fosgate?

Hu
9
Hulking
325i 89:a
Jag ska köpa 2st steg till bilen...ett till baslådan och ett till hatthyllan...har kollat på Rockfords punch serie...401s...kostar 3000spänn stycket..och levererar 2x100 RMS watt vid 4ohm...

mds steget jag kollat på kostar också det 3000kr/st heter: Fanatic power g-26..men ger 2x265 RMS watt....alltså 165watt mer än rockfords per kanal...

Någon som vet mer om dessa steg och har ettt tips vilket jag ska välja???...
Bmw ludde
Tycker du ska skita i att rockfordstegen levererar mindre. Köp rockford istället, men det är min tanke. Om du ska ha ett steg till basarna och ett till hatthyllan, ska du driva framsystemet på stereon då eller ?
MDS känns inte särskilt seriösa gällande effektuppgifter, jag säger inte att dom ljuger - Men ha viss reservation iaf. Rockford är ett riktigt välrenomerat märke, då vet du vad du får. Kvalité kostar. Så även om det skulle vara lite sämre drag i RF steget så får du garanterat ett j-gt bra steg. Bra låter dom oxå...
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Hulking: Har precis köpt Rockfords Punch 801S (2 kanaligt) och 801X (4 kanaligt) steg. Fungerar klart över förväntan, ger högtalarna ordentligt med smisk, så det gäller att få till bra högtalare i kupén och i trunken. Passade på att byta ut fronthögtalarna till MB Quart Q-line serien (nyligen på REA hos www.nardik.se). Som sub har jag köpt Polk DX10 som jag monterade i en nätt 14 liters sluten låda, snabbt och snärtigt...

Monterade slutstegen stående i utrymmet för CD-växlare mm, tar ingen plats i bagageutrymmet, har tillräckligt med luftning och är inte i vägen.

Tips! Ska du köpa slutsteg och högtalare över Internet, kan du prova t ex www.audio-warehouse.com eller www.adleraudio.com. Köpte Rockford slutsteg och Polkhögtalaren där, fick grejerna på 4 dagar... försäkrat, tullat och klart, klart billigare än att köpa här hemma.

Lycka till !

/Jake
Ja
299
Jake
Kan passa på att påpeka att Watt är lite vanskligt att använda som ett mått på hur bra ett steg är. Det uttrycker ju bara hur mycket effekt den förbrukar vid en viss last. Visst, tål den att leverera/förbruka mycket, så kan man hoppas att man kan få mycket ljud, men om det är kvalité i ljudet är en annan sak. Det som är viktigt (för mig) är att stegen levererar ström snabbt och "rent"...
Folke kan det här bättre än jag, han kanske kan ge lite hjälp...

Lycka till igen... !

/Jake
Varför 2 steg?? varför inte istället ETT bra 4/5 kanaligt som t.ex. Genesis/RF eller liknande??

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jake: Får man fråga vad frakt & tull kostade? Priserna på hemsidorna får det onekligen att vattnas...
Hu
9
Hulking
Bmw Ludde...ja jag hade tänkt driva framsysemet med huvudenheten...har tänkt mig en Länk
..sen undra jag ...är Jensen steg grymma? typ detta: Länk
ok, detta är MINA åsikter.
Köp R/F steget.
Inte pga att MDS steget är dåligt, utan därför att R/F steget kan spela både "fint" samtidigt som det kan leverera ström (läs:kraft till högtalarna).
MDS gör inga dåliga grejor men d har en förmåga att "haussa" sina produkter medans R/F är precis åt andra hållet dvs d brukar överraska en med det ljud d presterar.
Men en fråga.
Varför köper Du inte ett bra 4-kanals steg?
R/F har två modeller som kan passa Dina krav bra, 301x o 501x.
Många som har köpt ett BRA 4-kanals steg som första steg, brukar ofta vara så nöjda med det ljud dom får, att det dröjer länge innan d "uppgaraderar" sina system med större steg.
Det posistiva med detta, man hinner spara mycket pengar så man har råd med dem riktigt roliga (läs:dyra") sakerna :-)

Mvh
Rutger
tillägg till det jag skrev tidigare.
Stirra Dig inte blind på watt siffrorna, R/F stegen (301 o 501) har tillräckligt med effekt för att få bilen i gungning :-)

Mvh
Rutger
Bmw ludde
Hulking.

Tycker att du ska skippa att sätta 6x9 i hatthyllan, Skaffa ett bra framsystem och en baslåda och ev. "vanliga" bakhögtalare. Sen driver du det med ett 4-kanalsste, där du bryggar 2 anslutningar till basen och använder de övriga tvp till fram / baksystem.

Kompisen gjorde så att han körde framsystemet på stereon, men det blev inte så lyckat, många menar på att framssytemet gör 75 % av ljudet.

Tror nog mer på mds fanatic än Jensen.

Men det är ditt val.
Ja
299
Jake
grizzly: Jag betalade 5243 Kr för R/F 801X och Polk dx10an, inklusive tull och moms. I priset ingick även försäkring, och frakten på 119 USD.

Lycka till !

/Jake
Välj RF stegen, de har riktiga watt och kan leverera ordentligt med ström.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Hu
9
Hulking
Okej!:.eftersom ALLA rekommenderart RF.. så är jag övertygad =))
...vad tror ni om ett R 301X...att driva fram och baksystemet med? har inte kraftiga högtalare varken i hatthyllan eller fram..
också ett 401s till baslådan..(har 2st mds Audiophile 10")

Mvh
Hulking: så här hade JAG gjort: 4 kanals steg till framsystem + lådan ( 2+1 mono sub alt 2 + 2 stereo sub) inbyggda effekten från headuniten till 4/5,25/6/6,5 ( eller vad du nu har) i hatthyllan, (6x9 och värsting dunk i hatthyllan är väldigt mycket Opel Manta GT/E a la 80 talet ..)
Denna lösning ger bra HiFi ljud fram ( spara INTE på krutet när det gäller VÄLJUDANDE framsystem ( vad som låter bäst låter vi dig själv avgöra) och ändå ordentligt med dunk när det önskas ( blir lite BMW av det hela:både glidare och räcer så att säga...)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Hu
9
Hulking
gasar-Magnus...tackar för alla tips...
men jag har svårt att släppa 2steg.. =)
mitt framsystem är inget stort..inte heller baksystemet....men jag kommer att uppgradera både fram och baksystemet så småningom..åch då vill jag inte behöva köpa nya steg igen...

just nu så har jag 2st omega 6" och två omega diskanter...
fram sitter koaxial omgea högatalare.. (4" tror jag)....
med "2steg", menar Du 2 STYCKEN steg el menar 1 st 2-kanalssteg?
Annars tycker JAG att d som Du har föreslagit ser ut som något jag själv skulle kunna tänka mig att köpa.
MEN innan Du köper 401s steget, ta reda på om det klarar av att driva Dina 2st basar i 2 ohm mono, detta föresatt att basarna är 4 ohms varianter!
För att kolla detta, kontakta BRL så ska de hjälpa Dig.
Tillägg dock (brukar ju ha såna *ler*), JAG försöker att ha minst 4ohms last på mina slutsteg kanaler.
Detta för att kontrollen på högtalaren blir bättre då, dvs att steget hinner "dra ut o dra in" högtalarkonen såpass snabbt, att det inte bara låter BRÖÖÖÖÖL om basen tex...

Mvh
Rutger

PS! den bilen som JAG lyssnat i o som JAG anser har låtit bäst, han hade kopplat sitt system så att hans steg blev belastade med 8 ohms last.
Hu
9
Hulking
rutger.jönåker ...tack för alla tips..japp det är 4ohms basar..på 400rms watt....
ok.
Eftersom Du har 2 st 4 ohms basar som Du vill koppla på samma 2-kanals steg, monokopplat dessutom???, bör Du ta kontakt med en BRL butik (eftersom d är BRL som har agentaturen för R/F i Sverige) o kolla upp så att d steget Du tänkt köpa klarar av 2 ohms last, bryggkopplat.
Annars kan Du ju använda 4-kanals steget till Dina basar, dvs Du bryggar kanal 1-2 till en bas o 3-4 till den andra basen.
Det 2-kanals steget som Du då "har över" kan Du koppla till Ditt framsystem.
Men ta MINA råd precis för vad dem är, bara råd, d är Du som bestämmer vad som är "rätt"...

mvh
Rutger
Hu
9
Hulking
Rutger...okej..jag ska höra med dem imorgon!..!!
Men varför måste jag brygga steget?...skulle man inte kunna driva en bas på varje kanal??

Mvh
vid bryggkoppling så ger d flesta steg mer "effekt", men d tappar även "kontrollen" över konen.
Dvs, allt är en fråga om vad man prioterar.
JAG gillar 4 ohm eller högre, även om jag har en (1) bas som drivs av ett bryggat steg för tillfället.
Men prata med killarna/tjejerna i butiken, d hjälper Dig med såna här frågor.
Vill Du utveckla ämnet ännu mera så kan Du förklara för dem i butiken vad Du hade tänkt Dig i framtiden, tex att Du tänkte bygga ut Ditt system Du tänker köpa nu, till ett 5.1 system i framtiden.
Då blir d lättare att hjälpa Dig + att Du kan bli en kund för dem i framtiden=bättre pris, o oftast ett lite extra trevligt bemötande.
Lycka till

mvh
Rutger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.