|
|
|
|---|---|
|
Hej! En sak jag undrat väldigt länge är varför alla biltillverkare sätter en spärr på 250 Km/h. IStället skulle de la kunna låta bilen "sträcka" ut till ex. 300 Km/h. | |
|
... ett av skälen är nog att det inte finns många bilar alls som gör 300 km/h ;) Men annars var väl 250 inte så lätt att komma upp i heller, på de gamla goda dagarna. Det hänger väl kvar sedan man bestämde gränsen kanske? Sedan kan man ju vara tråkig och säga: Varför skall bilar gå fortare än 250 km/h? /M |
|
| Det beror på att dom inte riktigt vågar garantera att bilen uppför sig säkert i så höga hastigheter. Dom vill ju inte få sitt bilmärke förknippat med sånna olyckor! | |
|
Tanken slog mig då jag läste detta inlägg, " han kan knappast ha körkort denne man som undrar om varför bilarna inte görs för 300 km/tim ". En liten titt jo jag hade rätt, vad svarar man på en sådan undran/fråga. Efter 1000-tals mil på tyska vägar där det är fritt ( inte många nu för tiden ) och vid en del tillfällen då mätaren passerat 220 ( dubbla svenska hatigheter ) kan jag säga man ligger inte lång tid i dessa hastigheter med bibehållen 110% skärpa för trafiken och de övriga trafikanterna. Nä unge man du kan vara glad att vissa biltillverkare har enats om just 250 som max, bilen kan nog göras för dessa hastigheter men de är ett fåtal förare som klarar dessa hastigheter och då inte på allmän väg. Vänligen Tommy Ps Har du "Maxtaxen " åkt i de hastigheter du förespråkar för bilarna Ds Nä jag trodde väl det. NoFear |
|
|
250 km/h gränsen sattes i slutet på 80-talet (t.ex. 750-87). Det var mycket en prestige-grej att vi var "tvungna" att spärra den för den går för fort. Det var en överenskommelse mellan Audi, BMW, Mercedes men inte Porsche eftersom de var ett sportbilsmärke. Man minns det som igår :)) M V H Stephan _____ Länk |
|
| det är mest tyska bilar som merca och BMW som har det. AUdi med, det är ett avtal med tyska staten för att man ska få ha kvar fri fart på vissa delar av autobahn................ | |
|
-> Tommy! Faktum är att jag faktiskt har åkt i 250 km/t. Sen tog denna spärren vid, och man kunde ej köra fortare. Kanske bra, med tanke på vad ni har skrivit. |
|
| BMW-bilarna med spärr går fortare än 250km/h. Mätarna brukar visa runt 265-270km/h och verklig fart är mellan 255 och 260km/h (uppmätt med GPS). Det verkar som att tillverkarna tänjer på 250km/h gränsen. | |
|
Som någon sa...det var nog en statuspryl uppfunnet av tyskarna att säga att kärran e stryp för den går för fort annars... |
|
|
Hej! Min mätare går också upp till 250km/h, dock skall bilen enligt uppgift ej göra mycket mera än max 220km/h. Min bil är ej tysk utan italiensk, jag har kört 160km/h som snabbast. Det räcker gott och väl för mig när man kan bli av med lappen vid 140km/h. För min del så räcker det med att kunna hålla trafikrytmen och kanske lite till, ju fortare man kör jämfört med resten av trafiken, desto lättare för snuten att se dig från luften utan att du vet om det. Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
|
Beemer-Tompa: Nja 325an om det är den bilen du refererar till toppar 233. Mätarfart på min gamla var 243 ungefär vilket då stämmer ganska bra. Om din gör 250 på mätaren så låter det som att din bil är modifierad eller att mätaren visar lite mer "fel". |
|
|
Nej Acey det är ej farsans 325i som jag syftar på, utan min alfa romeo 164ts som enligt instrbok skall göra över 211km/h. med farsans bil har vi vart uppe i 250km/h enligt h mätaren. Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
|
i Japan är bilarna spärrade vid 180km/h. Satt i en polares kompis bil... En japan importerad Skyline, där gick mätaren endast till 180 oxå!! Har ni nån gång tänkt på vad skönt det kan vara att inte köra mer än vad det står på skyltarna? Att ligga i 90 på 90 väg. Sätta farthållaren och bara glida med? |
|
| Vad jag har hört ligger spärren egentligen på 257 km/h eftersom man när man skrev avtal om 250-spärren godkände en felmarginal på 3%. Frågan är hur länge fartspärren kommer att finnas kvar. Mercedes AMG-modeller och VW Pheton går enligt uppgift att beställa ostrypta från fabrik. | |
|
Tommysbmw> Kan hålla med dig till viss del av ditt svar, kanske mest om att det inte är fri fart på allt för många ställen längre...MEN: Jag ligger på Autobahn många ggr per år och kan lungt säga att min 110% koncentration ligger kvar hela tiden, inte minst ökar den för varje km/h över 220. Är mer skärpt då än vad jag är i Sverige när man ligger och såsar i 110 eller 90. Men det är kanske bara jag? *BAWORAK* |
|
|
Det var väl så att myndigheterna hotade med att införa hastighetsbegränsning(lag) på hela autobahn någon gång på 80talet. Då gick de större tillverkarna in med sin "frivilliga" 250 km/h gräns för att visa goodwill och stoppa myndigheternas nya lag. Tyska myndigheter har ju alltid vetat att authobahn med fri fart varit en fördel för den tyska bilindustrin med många snabba bilar. Att strypa autobahn skulle slå ganska hårt mot Porche, BMW och Mercedes, något mindre mot Audi/VW/Opel. Jag kommer ihåg på sent 80tal när man gjorde en stor undersökning över flera europeiska länder där bilköpare fick rangordna en massa egenskaper som t.ex. Säkerhet, Komfort, Lastmöjlighet, Ekonomi, Toppfart över 200, Rostskydd osv. I Sverige kom säkerhet på plats ett (vem hade kunnat tro annat) I Tyskland kom "Maxhastighet över 200" först (tro det eller ej men så var det) Tillväningsfaktorn är stor dessutom, har man varit uppe och nosat på 300 km/h och sedan går ner till 250 så känns det inte fort längre. Kör man i 200 och går upp till 250 känns det fort. Att marcha i 250km/h i mil efter mil är inga problem alls bara det är lite trafik på Autobahn och man har rätt bil. |
|
|
Vi har ju haft samma diskussion här i Sverige. Man ville ju lagstifta om en effektbegränsning på motorcyklar. Då gick banchen in och ströp "frivilligt" vid 100 hk. Men det har väl alla glömt idag men branchen "vann" och lagen blev aldrig till. Hade man inte stoppat lagen hade den väl blivit permanent som alla andra lagar som bara ska vara tillfälliga t.ex -Vägtullar (bara på prov, någon som tror på det) -Momsen(skulle bara vara i 2 år och max 2 % sade man på 60-talet) -Egenavgifterna -Osv osv..... |
|
| Toppfarten och 0-100 är viktigt för tysken. Den som sett ett Tyskt biltvprogram har säkert noterat det. Det kan vara test på vilka civiliserade dieselbilar som helst och prestandan är minst lika viktig som bränsleekonomi eller lastbarhet etc. Det är stor skillnad mot typ Trafikmagasinet. Rätt kul att se när dom rejsar skoda fabia mot VW lupo eller liknande. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.