AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.106

Orkeslös 523:a

HC
52
HC
523i Touring -97
Motor klen upp till ca.2500-3000 varv, sen helt orkeslös. Fullgas på femman ca 125 km/h och bränslemätaren visar 1,5 l/mil (brukar då stå på 3 liter). Har även ett skrammel som börjar vid 2000 varv. Tror att det kan vara katalysatorn eller att motorn har gått över i ett "nödprogram". Ingen verkstad har tid med en diagnos för närvarande. Någon som har några ideer?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Om det hörs ett skrammel kan det gott vara katalysatorn. Är katalysatorn dålig så kan den andra lambdamätaren (efter katalysatorn) få fel värden om det finns någon sådan. Om det finns på din bil är jag inte säker på men det kan säkert någon här reda ut.
Om det finns och den får dåliga värden så leder det ofta till att bilen går dåligt och kanske även går in i något nödprogram som du säger.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
När gjorde du en service sist? Byttes isåfall bränslefiltret? Det kan bero på många saker det du beskriver. Men bränslefilter är ju lätt att byta, eller åtminstonde kolla när det byttes sist. Sedan kan du titta på när tändstiften byttes, luftfilter osv. Hittar du inte felet, bör du kolla upp felet på en verkstad via diagnosuttaget.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om du tror att det är katten som har lossnat så har du lösningen där. katten kan plugga igen röret = tappar kraft.

"Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av"
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min 520i blev jättetrött när katten pajade, delar av katten täppte igen avgasröret, så det blev nästan helt stopp. En kompis skar upp katten under och plockade ut bitarna som hade fastnat i röret, och svetsade ihop den igen. Jag körde så ett tag, men bilprovningen gillade det inte. Ett tips om du skall byta katalysator, på BMW lär den kosta 9500:-, jag åkte till en firma i Mölndal som heter Alt. A .avgassystem (granne med Raka rör)som tillverkar egna kattar, dom tog 2350:- med montering. Nu har bilen gått igenom utan anmärkning hos bilprovningen.

BMW CS #5206
HC
52
HC
523i Touring -97
Har nu varit på BMW och testat motorn(analys)men dom hittade inget fel.Dom sa att det var katten som var slut(täppt).Har beställt en ny katt från Alt.A.avgassystem för 1600kr+böj 175kr totalt 1775kr.Bmw ville ha 9725kr?
Tack för tippset Christer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.