|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej igen, Glömde en sak i det här testet som oxå var värt att notera nu när tråden handlar om Sonax/ Lahega. Lahega hade även dem ställt upp med ett antal produkter bla deras hårdvax för konsumenter (moment 35?) samt deras lackskydd "Brightgaurd" (7A/7B) som styks på med två medel även kallat 2-komp. lackskydd. För mig borde Brightgaurd vara den självklara vinnaren vad gäller hållbarhet samt tvättmotstånd då det bla är rekondare som använder sig av detta och man betalar många dyra pengar för denna behandling i tron att det ska hålla BETYDLIGT längre än ett vanligt simpelt hårdvax. Nej den blev en stor besvikelse och blir till och med slagen av familjesyskonet - Lahega hårdvax som dessutom kostar en bråkdel av priset jmf med Brightguard..! Vet att testet är kommit till åren och att Lahegas "Brightguard" har fått beteckningarna 37A/B MEN borde den inte prestera bättre? Är där stor skillnad mellan Lahega Brightguard tidigare/ nyaste fomularn (stavning??) vad gäller hållbarheten...? |
|
|
Hej Jonte! Det är ju så här med 2 komp lackskydd, det fyller sin funktion mycket bra om du låter det vara kvar på bilen så länge som möjligt mellan tvättarna. Exempel: En handelsresande som tillryggalägger tusentalsmil per år och endast kommer åt en maskintvätt emellan åt skall ha 2 komp då det ger lacken ett mycket bra slitageskydd, och gör att bilen forfarande efter 1år och 10 000 mil (under den otvättade ytan) ser bra ut, och håller upp andrahands värdet på bilen. Perfekt! Men.....bissart nog så lönar sig inte ett 2 komp skydd om du (som jag skrev tidigare) vill tvätta ofta! Allt för många gånger får man se "fan vilket fusk!" " bluff behandling" etc.... Det beror nu inte på att Recondaren har gjort ett dåligt arbete, det beror snarare på att man inte informerat om hur skyddet skall skötas,och hur ofta man bör tvätta bilen innan det utarmar lackskyddet. Ställ bilen i garaget så håller behandlingen i 6 år!... allt är en tolkingsfråga. Tycker man om att tvätta bilen så är ett bra 1 kompskydd bättre både för bilen och plånboken...för att inte säga humöret :D Detta skydd kan du lägga på 4-6 ggr om året fört samma pris som en 2 komp, MEN du har ett bättre och längre skydd/Glans. Du har ju själv ett lysande exempel på vad jag menar i förgående inlägg. :) Mvh Skalman (Lack o Rek) |
|
|
Exakt så har jag tänkt jag köpte lahegas lackskydd o det var helt kass men så tvättar jag bilen en ggn i veckan minst oxå, så numer kommer jag att lämna i bilen för hårdvax/högglans 2-4 ggr påer år och handtvätta samt ibland handvaxa. Akta er för hojar som kommer i 200 runt kröken.... |
|
|
Efter lackskydd så bör man ju främst tvätta bilen med avfettning och högtryck och minimera användandet av svampning. Då håller skyddet längre och man har ändå en ren bil (ofta räcker korrekt avfettning för situationen ganska långt på en lackskyddad bil). Men om man söker perfekt ren lack inför varje helgrunda så kanske det inte är det optimla. Tack för ett intressant inlägg Skalman! MVH/PTR |
|
|
Förresten, varför heter det två-komponents lackskydd? Ofta är det väl två-stegs lackskydd? ??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.