AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.567

Sonax/ Lahega..?

Sida 1 av 2
Hej,

Efter att varit Sonax trogen med deras polish och hårdvax så är man nu sugen på att prova med proffsprodukter från Lahega.

Bilen ifråga har en svart solid lack som är ca 1,5 år gammal som mest ska putsas upp och få upp glansen igen. Till min hjälp har jag en Pro-Flex maskin.

När det gäller Lahega är tanken att först med Polish Moment 23/28, därefter nåt typ av lackskydd såsom 36 /37.

Men sen ser jag att en del som har provat det mesta och rekommderar Sonax Pro-serien....

Hur står sig den gentemot de tänkta Lahega produkterna..vad tror ni?
Tjena,

Jag kör också Sonax men skall testa lahega. Tänkte köpa in en basic-uppsättning och testa. Har läst en del på Lahegas hemsida och jag tycker det varkar lovande.

Mvh
John
Okej,

Vad menas med basic-serien..?

Är det samma som deras konsumentprodukter dvs rubbing, polish, samt hårdvax?

Vad jag har förstått så är deras "polish" samma som Monent 23 samt deras "Hårdvax" är Moment 35.
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Lahegas produkter är utmärkta.
De har också lackskydd - Brightgard, för konsumenter.
Hej

PTR > Har Du provat deras lackskydd?

Kan man själv lägga på det och hur länge häller det jämfört med ett vanligt hårdvax av bra kvalitete?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lahegas produkter brukar vara mycket bra. Men Sonax har en proffsserie som jag vet är också mycket bra eftersom jag använder den själv.
se länk.
Länk

///MVH Hasso
Länk

PT
351
PTR
Hej Skåne_Jonte!

Jag har - efter positiva kommentarer från forumsdeltagare på Stacken och Lahega - nu Brightgard på min bilvårdshylla. Jag har ännu inte bestämt när jag skall lägga på det, då bilen är nyvaxad. Autoexperten har Lahegas prylar, du får ge ca 250-300 kr x2 för detta tvåstegslackskydd, men då är det 2x0,5 l som bör räcka till två bilar.

Preparatet kräver en oscillerande maskin för ett bra resultat och innan skall man så klart polera med rubing eller lackrengöring för att få lacken oxidationfri och fin. Dock inte med polish som kan begränsa livslängden. Steg 1 innehåller dessutom lite fint polermedel, så om lacken är ny eller nyligen rengjord kan det räcka.

Tips om hur man lägger på det finns på Lahega.se:s forum. Det skall hålla ett år, så det är betydligt tåligare än ett hårdvax (både livslängd och tålighet mot avfettning). Men det är ju dyrare, och skall man ha allra bästa skydd så är det snarare Toughguard, Ditec etc som gäller - men då krävs ännu mer pengar (och proffs, då produkterna inte finns att köpa för konsumenter vad jag vet).

Brightgard verkar vara en bra kompromiss, som skall vara lätt att lägga på och få en fin och hållbar glans med. Vilka konkurrenter finns det - alltså lackskydd för amatörer?
PTR> Jo jag har varit där och lusläst på Lageas egna forum vilket gav många svar på mina frågor....

Men som du sa att man bör undvika polish innan lackonserveringen för att detta kan påverka livslängden....men om man inte har en "så gammal och sliten lack" måste man då ända köra med lackrengöring tex 17 som är den mildaste har jag för mig? Moment 20 finns oxå men den räknades väl som en polish?

Men det skulle vara roligt att jmf Sonax Hårdvax gentemot Lahega 37A/B vad gäller hållbarhet, avrinning, moståndskraft mot avfettning, lätt-tvättad mm...eller varför inte mot Sonax Proffs som ska vara deras "värsting"?

Vad kostar Sonax Proffs Polish/ Wax och var köper man det i Malmö-området?

PT
351
PTR
Göfab i Malmö skall tydligen ta 130 kr för en liter!

Är lacken nästan ny eller mycket fin så kan man köra direkt, 37A innehåller ju lite slipmedel. Dock hade jag satsat på åtminstone en mild lackrengöring först, tex moment 17. Jag har sett inlägg som varnade för tex vaxpolish innan lackskyddet, vad som gäller för moment 20 vet jag inte. Men jag har enbart sett rekommendationer om moment 17 och ev grövre medel (beroende på lackskick).

Du kan antagligen inte jämföra Sonax hårdvax med Brightgard! Lahega Hårdvax däremot är en jämbördig motståndare, Brightgard spelar i en annan klass, det läggs av flera rekondfirmor som lackskydd. Nackdelen med det är att det kräver ett riktigt bra underarbete för att få perfekt glans, en bra oscillerande maskin för att lägga på och att det är dyrare.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
hasso:
Du som använder Sonax professional, har du märkt av att lacken lätt blir flammig av framförallt vaxen (med den goda citrusdoften), men även av WaxPolish:en? Den erfarenheten har jag dragit, men jag ska testa vidare när det blir dags snart igen...

__
Länk
PT
351
PTR
Flammighet är sällan vaxets fel, utan något av följande:

- Oftast är orsaken oxidation (som är värst på huv, tak och baklucka). Detta löses med lackrengöring innan vaxning eller i svårare fall kan maskinpolering krävas och/eller tuffare preparat.
- Vaxförhållanden kan ge liknande effekt om det är fel temperatur (lämplig temperatur är ungefär +10° C till +25° C), direkt solsken eller för hög luftfuktighet.
- För tjock vaxlager.
- Vaxet har inte torkat riktigt.
PT
351
PTR
Rättelse: Förresten ger vissa vaxer en "LITE" flammig yta nästan oavsett hur man gör - men då får det anses naturligt och detta "överskott" försvinner då efter en extra efterpolering eller efter första tvätten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
wolw. Nix den blir absolut inte flammig, det är just det som är vitsen med proffserien som inte är petrolumbaserad som de vanliga "mackvaxerna" just dessa vill gärna ge flammighet på röda/blå/mörka bilar. Var står du och vaxar nånstans?? inomhus i ett garage är att rekomendera.Även om proffserien ska vara mindre känslig för värme mm.
Däremot flytande hårdwaxer funkade inte på min blåmetallic Volvo
där vart det flammigt värre.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag står inne i mitt garage och vaxar...höll på att slita håret av mig innan jag blev av med flammigheten. Jag testade på både 325:an (efter rubbing) och Z3:an som inte alls har någon oxiderad lack, men med samma dåliga resultat. Vet inte vad jag kan gjort fel...
Jaja, jag får ge mig på det igen snart :)

__
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
wolv. använder du maskin?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har lämnat in min bil på rekonditionering. Det innehöll lackbehandling av lahega brightguard. Blev väldigt nöjd med resultatet faktist.
Okej...ska inom Göfab i veckan och titta om dem har Sonax Proffs-serien. Hade dessutom varit perfekt för att de hade tydligen 20% rabatt på hela deras sortiment.

Hur mkt polerar proffs-polishen jmf med den vanliga serien? Tror ni att det tar bort tvättrepor som blivit av en handtvättad bil som är snart 1,5 år mha en Pro-Flex med förhållandevis mjuka trissor?

Vill minnas att tidningen Bilsport hade en test på de vanligaste förekommande polish/wax där Sonax ställde upp både med Proffs och den vanliga. De sågade proffs jmf med de vanliga i de flesta kategorier utom just flammigheten.

Konstigt...eller hur. Tycker att proffs skulle vara lite bättre på allt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo man kan tycka det .Polereffektmässigt är dom nog ganska likvärdiga, men den vanliga polischen är dyrare per liter och luktar inte lika trevlig. Sedan är ju inte mackpolischen en vaxpolisch.Är det små fina tvättepor så går dom bort, är det lite värre får man ta proffscleanern till hjälp. Sedan är proffserien i första hand till för maskinpolering, men kan också användas vid handpolering. Nu vet jag inte hur testet gick tillväga. men jag är helnöjd med med den lyster som den ger, bästa produkter jag använd hittills på 30 år.Men det finns säkert flera bra märken.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Player:
Jag har bara testat för hand än så länge, men jag har köpt mig en maskin nyligen som jag också ska testa med när jag får tid.

__
Länk
Hasso -> Ojdå....30 års erfarenhet..din gamla höre:)))

Ps. Är det inte Du som var med i Trafikmagasinet för en tid sedan?

Hittade tidningen som jag refererade till igår och jag råstuderade testet. De har delat in testet i olika delmoment där det ingår bla prisvärdhet, rengörande effekt, glans, kritning, flammighet, tvättmotstånd, livslängd, påstrucknings svårigheter mm. och sedan lagt ihop poängen så ett totalpoäng fås fram och en vinnare kan koras.
Det som skiljer mack gentemot proffs var i stora drag:

Billigare/ liter - Fördel proffs
Rengöringseffekt- Fördel mack (om än lite)
Flammighet - Fördel Proffs
Kritning - Stor fördel till mack..!!!

Ang kritning, menas att när du stryker på medlet och låter det torkar så blir det vita rester som man senare torkar bort. Ju mindre rester desto lättare blir det att polera av bilen och det blir mindre efterjobb såsom vita plastdetaljer mm.

Hur som helst...kritar Proffs-serien så f_rbannat mkt?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kritningen det beror nog lite med att göra hur mycket du lägger på. Jag använder ju maskin så då poleras det ut lite bättre, men visst kritar det en del ändå men inte nämnvärt mera än andra waxer av samma typ, men det är ju inte svårt att ta bort det med polerduk. Jo TV tar med vad som helst numera bara det är gratis:))

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.