AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
871

Camber bak E-38

Är camber vinklarna justerbara bak på en E-38?
Tror att det bara är toe-in som går att justera (på ett enkelt sätt), men jag jag är inte säker...

----
Ingen känsla utan växelspak!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jajamensan! Både camber och toe är justerbart bak på E38. Camber justeras genom att vrida den excentriska nedre lagringen.

På min hade denna lagring glappat upp så den behövde bytas och det inte gick att ställa in ordentligt på min vid 15k mil så jag lät byta på båda sidor på en gång. Både vinkeljustering och reparation gjordes hos en aukt ÅF. Reparationen var inte särskilt dyr vill jag minnas.

hhmmmm... ok.. Kan man även ställa camber fram enkelt?

----
Ingen känsla utan växelspak!
Visa användare
1.621
balmgren
Nja, sådärna enkelt bara. Man byter de övre fjäderbenslagringarna mot justerbara sådana. Finns hos Bavarian Autosport iaf, se Länk , se art nr: 193616
Jag bytte ett par länkarmar till min bakaxel nyligen. Då påpekade verkstan (inte auktoriserad BMW, men väl Mazdaverkstad...) att det inte gick att ställa in hjulvinkeln exakt på höger bak. Inställningen räckte inte till. De påstod dock att det var så marginellt att jag inte skulle märka det. Skulle det kunna vara samma fel som på Din bil Björn ? D.v.s. att lagringen blivit för sliten så att de behöver bytas ? Vilka lager var det, kommer Du ihåg det ? / Nysse
Visa användare
1.621
balmgren
Per-Arne / Nysse. Jo, det låter ju som antingen slitage eller åverkan, iom att justermånen inte räcker till längre. Det där snacket att det är bara lite fel så det märks inte gör mig helt vansinning fö, hade jag accepterat sånt så skulle jag åkt nåt billigt och koreanskt eller så.

Har din gått 15k+ mil så låter det ju högst troligt att det är slitage, i synnerhet om den gått sen början med så stora och tunga hjul som även din har.

Det som behöver bytas om det är slitage är kulled p/n 33 32 1 095 631 (på min iaf) samt nån låsring och lite skruv. Som sagt så lät jag min auktoriserade göra detta då det ser ut som man behöver pressa leden i och ur.

Återkom gärna med vad det var och hur det gick.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.