AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
371

Ta bort högtalalgaller för diskanten?

Visa användare
6
innocent77
BMW Z3 Coupe´
Hej!
Är det någon som vet hur man får bort högtalargallret som sitter för diskanten i framdörren, måste man riva hela dörrsidan och i så fall hur går man tillväga.
Måste börja undersöka byte av stereo, orginalradion och hörtalare låter ju ganska kass!
Tacksam för input!
\\Mathias
Jepp du måste ha loss hela dörrsidan, gallret är fäst med en skruv.
Däremot går det bra att strunta i skruven efteråt, det har jag gjort, gallret sitter bra ändå och är numera demonterbart från utsidan.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Dörrsidan sitter med ett antal plastsnäppen (8 kanske minns inte riktigt) samt en skruv som sitter under reglaget till sidospeglarna (eller mostsvarande täcklock på passagerarsidan). Plocka bort täcklocket eller sidospegelreglaget, pilla drag bort och skruva bort skruven. Tag en längre smal skruvmejsel eller liknande, gärna skyddad med något mjukt som inte skada lacken. För in skruvmejseln mellan plåten i dörren och dörrsidan och leta upp ett plastsnäppe (knapp dm in) vrid skrumejseln tills snäppet snäpper ur plåten. När hela dörrsidan är loss hänger den på karen och kan lyftas av snett uppåt.
Jag har för mig att det finns en beskrivning med bilder på mz3.net.
För övrigt är min erfarenhet att BMWs originalmonterade stereoprylar är skit och noll och intet värt. Den som betalade 15000 extra för en Business RDS (bruksanvisning tryckt 1990 till en bil som såldes 1998!!!) samt tio skithögtalare från Nokia och ett specialdesignat riktigt dåligt Alpinesteg till min coupe när den var ny gjorde ett riktigt riktigt dåligt köp.
/Johan
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag glömde en sak i ovanstående. Plastgrejen runt dörröppnaren (handtaget) måste tas bort. Man trycker den bakåt så lossnar den.
När sedan insidan är helt loss är det lite meck att lossa den från gummilisten i överkant så att man kan lyfta av den. Dessutom skall man lossa högtalarkabeln i samma moment så det kan vara bra att vara två.
När man sedan skall få på dörrsidan igen är det svåraste att få till gummilisten i överkant, också lite enklare om man är två.
En håller i och en skriker i frustration.
lycka till
/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.