AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
929

Få fram exportpris på bilar i Danmark

Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Tjaba!
Jag undrar hur stort skattepåslaget är på nybilar i Danmark, dvs vill få fram exportpriset. Vet någon detta? Funderar nämligen på att göra lite uppgraderingar i garaget.

mvh
Johan
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Enda sättet att få fram rätt pris är att kontakta en dansk bilfirma, de räknar fram ett 'exportpris' åt dig, utan danska skatt etc etc etc. De har skatt utav bara helvete på nya bilar i Danmark, nånstans mellan 2 - 300%. Sen lägger du på avgifter och moms och socialoms och broms och alla andra små lustiga skatter som vi i Sverige lägger på våra nya bilar så får du fram slutpriset klar på gatan här hemma. De hade ett reportage om just detta på TM i våras, kanske finns att tanka hem alternativt streama på TM:s hemsida.
Så mycket som 2-300% starffskatt har de inte i Danmark. Däremot så kan det vara lite trixigt att räkna fram exportpriser. Sist jag kollade så fick de i Danmark annorlunda skatt beroende på om bilen var utrustad med tex ABS, airbag osv. De avgifter som tillkommer i Sverige är moms, skrotningsavgift och registreringsbesiktning. Tänk på att du går miste om vagnskadegarantin samt den fria servicen om du köper en BMW i Danmark, dessutom så brukar de vara ganska snålt utrustade. Återigen sist jag kollad så var det ingen större vinst med att köpa en BMW i Danmark medans tex Toyota i.a.f. då var betydligt billigare i danmark.

/T.P.
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror skatten är runt 180%.
Sen är det diverse andra kostnader som tillkommer, vissa handlare tar tex rena exportkostnader för att du ska exportera bilen.
Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Tackar för snabba svar! Blir väl att ringa runt till handlarna direkt då. Får räkna lite närmare på det i och med helförsäkring krävs från början.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Skatten är 180 % på bilar i DK. Är född och uppväxt i DK, men flyttade till Sverige för ett par år sedan, undrar om man flyttar dit igen, vad sägs om en Toyota Corolla till samma pris om en BMW 325i i Sverige,, nej tack :-)

Simon
nl
113
nls
i3 -17
Jag såg det här på Aftonbladet som kan vara intresant
Länk

//Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.