|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har försökt hitta trådar om byte av servopump men det verkar tunnsått. Kanske är det ett ovanligt ingrepp eller så enkelt att man inte behöver diskutera det? Hur som helst står jag inför byte av servopump på min iX. Om inte min mek hinner innan semestern tänkte jag göra det själv. Har ni några tips eller erfarneheter ni vill dela med er vore jag tacksam. Något särskilt att tänka på i tillvägagångssättet osv? Erik Bromma | |
|
Hej igen! Jag vet inte ur jag skall tolka tystnaden från alla men jag fick i alla fall pumpen levererad i eftermiddags. Nu är den monterad sen några timmar tillbaka, frisk och utan missljud, härligt! För er som är intresserade kan jag berätta att det var ett relativt okomplicerat ingrepp. Jag tog bort luftfilterburken och sen kunde man nå det mesta. Först tömde jag ut större delen av oljan genom att lossa anslutningen från nivåregleringen och två anslutningar till/från bl.a. behållaren. Själva pumpen satt med två bult i framkant och ett fäste i bakkant. Bakkanten kom jag lättast åt underifrån. Slutligen fick jag kränga av remmen för att få loss pumpen. Montering i omvänd ordning, fyllning med rätt olja (!) och luftning - allt toppen igen! Länk Erik Bromma |
|
|
hej erik ! blev lite nyfiken av att du hade en 525 ix 92a precis som mig och bodde i bromma som mig. har precis skaffat denna importerade bil och har ett misstänkt ljud som jag tror kommer ifrån hjulinställning, balansering eller däcken ?? själv är jag inget vidare på sånna här saker och ville bara höra om du hade lust att titta och lyssna på den och komma med en kommentar om vad du tror det kan vara.det kanske finns andra justeringar som du kanske kunde rekommendera ? själv bor jag med familj i norra ängby. Mvh Micke |
|
| min varningslampa för nivåreglering lyser också ständigt.vad göra ? | |
|
Hej Mickeflo! Ber om ursäkt för att jag inte svarat förrän nu men om dina problem kvarstår hjälper jag gärna till om jag kan. Maila mig så kan vi bestämma en tid och plats. Jag bor för övrigt i Minneberg. Beträffande larmet för nviåregleringen så kolla först oljenivån i oljebehållaren. Det är samma olja för servo och nivåregleringen, behållaren sitter i framkant på vänstersidan i motorrummet. Mvh Erik Bromma |
|
|
hej ledsen om jag drar upp en gammal tråd! min servopump läcker så jag tänkte byta den. passar "alla" pumpar på skroten eller vad ska jag kolla efter? har en -93 525ix touring med nivåreglering och diff |
|
|
525ix har en annan pump än övriga BMW modeller. Leta efter en skrotad 525ix sedan eller touring, de har samma pump om sedanen har nivåreglering (standard på touring). //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.