AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.249

Varför dunkar min trea ?

Sida 1 av 2
ts
107
tsotred
540iA-96
Min växelläda - zf4hp22eh - har ganska länge 'dunkat' i växlarna. Jag har avhjälpt det mesta med täta olje- och filter-byten, men 3:an 'dunkar' fortfarande. Är det någon som har tips eller är det att fortsätta med byten och hålla tummarna ?

PETER.O
Troligtvis slitna lammeller.

Peter
ts
107
tsotred
540iA-96
Lite mer info...
Problemet kom plötsligt. Efter diskussion med en servicefirma så byttes all olja och filtret av firman varefter lådan blev helt bra efter ett par veckor. Efter ett halvår så kom problemet tillbaka, varvid jag lät firman byta olja igen. Eftersom de inte gjorde något jag inte själv kunde, så har jag i fortsättningen bytt oljan och filtret själv (enkelt). Felet har 'flyttat' sig från backen och ettan och har nu hamnat på trean (kan kännas lite på tvåan också, men inte alls lika mycket).
Det är möjligt att lamellerna är slitna, men då borde väl inte felet flytta sig ?

PETER.O
Nej det är sant, det kan vara att ventilhuset behöver en rengöring

Peter
ts
107
tsotred
540iA-96
Ja, det låter mycket troligt. Hur möjligt är det att fixa det själv ?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej!

Jag har själv tänkt rengöra ventilhuset i min låda.. har liknande symptom, tror jag. Min blev dock inte hjälpt av oljebyte...
Det finns en gör-det-själv guide här på bmwpower som beskriver hur man byter ut plastkulorna, men den funkar nog lika bra om man ska rengöra ventilhuset. Dock vet jag inte om den stämmer överens med din bil från -88...
ts
107
tsotred
540iA-96
Nej, den stämmer nog inte riktigt överens, har kollat på den.
Vad som kan vara lite 'spännande' är ju om man skruvar loss
något man inte borde då man försöker få ur ventilhuset.
Jag ska samla lite mod, så får vi se hur jag gör.

Om någon har någon erfarenhet av att ta ur ventilhuset ur nämnda låda så är jag tacksam för all information.

Tack för hjälpen så långt !

PETER.O
Köp Volvos renoveringsmanual till ZF4HP22.
Lådorna är nästan samma, men Volvos är ej
elektroniskt styrd så det är lite skillnad på dom.
Var väldigt noga för det är många små delar
i ventilhuset.

Lycka till

Peter
ts
107
tsotred
540iA-96
Nu har jag inhandlat manual, renoveringssats, nytt filter och o-ring. Bokat garage hos grannen till helgen och bitit ner naglarna.
Rapport kommer nästa vecka hur det än går.
Jag kommer att dokumentera allt med kamera.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag väntar med spänning på resultatet, har ibland liknande symptom på min E32 750.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
ts
107
tsotred
540iA-96
Tja, nu har jag gjort jobbet. Mycket delar, mycket smuts inklusive små plastbitar. Allt rensat med bensin och tryckluft, testat och återmonterat. Allt fotograferat på vägen (rekommenderas starkt).
Nu får jag inte lådan att dra, det känns som att den lägger i en växel ( backen eller ettan likadant ) drar en liten stund ( 2 sekunder ) och lägger sedan av. Det går att få bilen att röra sig genom att föra spakan framåt och bakåt. Jag har justerat växelvajern enligt instruktion (parkeringsläge, lossa vajern, för framåt spaken så långt som möjligt och tryck vajern bakåt lite för att få lite spänning i den, dra fast ). Hjälper inte. Vad kan felet bero på ? El ? Feljusterad vajer trots allt ? Kanske något annat.
Oljenivån är ok ( lite hög, men inte mycket, kollat på tomgång ).
Det känns förresten som att den drar lite på neutralläget också.
PETER.O
Kolla så att läkaget inne i låda sitter riktigt på växelväljarventilen
(lätt att missa vid montering av ventilhuset)

Peter
ts
107
tsotred
540iA-96
Tack för tipset. Jag hittade orsaken till tryckfallet. De 'gaffelbrickor' som håller fast solenoiderna går att vända fel - gissa hur jag vet. Om man gör det så sitter solenoiderna inte riktigt fast och oljetrycket faller då oljan trycks förbi.
Men säg den glädje som varar. Nu är det så här:
* Utan elkabeln ansluten till lådan
P - ok
R - ok
N - ej bra, fortsätter att dra
D- ej bra - måste ge gas för att dra, känns som flera växlar är i, lika med 3, 2 och 1

* Med elkabeln ansluten
P - ok
R - fungerar inte, rycker till en kort stund
N - kanske ok, drar i alla fall inte
D - fel, drar inte

Ideer ?? Jag har för mig att jag läst om något liknande.
ts
107
tsotred
540iA-96
Nu funkar det igen.
Började känna mig stressad då jag hade bilen i grannens garage och det började dra ut på tiden, så jag ringde och kollade med burträsk och se där låg ett ventilhus och väntade.
Fick hem det tre dagar senare, monterade och det fungerade direkt.
Ska i lugn och ro kolla upp det andra huset för att försöka förstå vad det är för knas med det.

Tack för de tips jag fått.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Skönt att höra att det funkar igen! Har du lust att beskriva lite mer ingående vad du hade för symptom innan renoveringen?
Växlade den alltid hårt eller var det bara ibland? Min växlar hårt vissa dagar och då oftast om man kör mjukt (=dåligt tryck från pumpen?), så att den växlar vi låga varv.

Hade du någon nytta av manualen, eller klarar man sig utan den?

Erik

___
ts
107
tsotred
540iA-96
Den växlade hårt för det mesta, och inte 2-3 som rubriken antyder utan 3-4. Neråt har aldrig varit ett problem.
1-2 lite hårt, 2-3 lite hårdare och 3-4 värst. Lockupen hur bra som helst.
Ibland så har dessa symptom försvunnit helt och då har växlingen varit helt mjuk och ibland lite seg till och med.
Det som på allvar fick mig att dra åt mig öronen var då denna 'seghet' kom oftare och till slut varje morgon. Det var som värst då den inte alls växlade 2-3 förrän efter sådär 5 minuter.
Vidare så kändes det vid en körning (då togs beslutet ) som att det gick tungt, bränsleförbrukningen stack iväg till 1,5 l vid 50..., normalt vid lätt gaspådrag så ligger den vid 0,8-0,9.
Dessa problem har helt försvunnit efter bytet. Ingen tvekan vid växlingarna, ingen konstig bensinförbrukning, allt går lätt och fint.

Manualen är sisådär, den är nog bäst för en mekanisk renovering, eftersom ganska mycket skiljer i ventilhuset från manualen. Det finns t.ex. inga solenoider i manualen, en del på huset saknas helt - vidare så stämmer inte innanmätet helt, men kanske till 80%. Antalet plastkulor stämmer inte, så om man lyckas flytta på något t.ex. strypbrickor eller kulor så kan man inte helt säkert se i manualen hur de ska sitta.

Trots det så är det en säkerhet att ha den, bara man inte tar för givet att den stämmer exakt.

Nogrannhet och dokumentation är det som gäller så går det nog bra.

Vidare så bör man kanske ha en momentnyckel som klarar små moment ( < 10 Nm ), det har inte jag utan gick på känn. Om man drar för hårt så ventilerna nyper så är det ju inte så kul att försöka hitta felet.

Hoppas att det hjälper lite.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för infon, det låter som om jag får kolla ventilhuset på min.

Erik

___
changco
tsotred: vad hamna fakturan på tillslut? Har fyllt på olja mm. i lådan, böt en kudde som precis gav upp men den vill ibland slira lite och sen dunkar den i växeln, tycker det är konstigt eftersom lådan är relativt ny och så. Så blir och spara upp en budjet under vintern, fattig vinter det lär bli men när våren kommer får man betalning :)
ts
107
tsotred
540iA-96
Beg ventilhus rengjort Burträsk 2085 inkl moms & frakt
Olja Dexron III 7 L 7 x 73 = 511
Fick sedan reda på att jag kunnat köpt för 50 kr/L hos en verkstad hmm....
Renoveringssats = läropengar för mig 1500

Totalt alltså 2085 + 511+1500= 4096

Hälsningar
Tord
Kan du inte lägga upp bilder samt beskrivning på nätet så alla kan få nytta av den
eller varför inte en gör det själv tips här
min beter sig precis som din gjorde
1-2 så där. 2-3 lite hårdare, 3-4 värst och lockup´en som det ska
:(
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag vet i alla fall att de hårda växlingarna i min E32 beror på glapp i drivlinan. Höger drivaxel behöver bytas, jag ska bara få tag på en först…

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.