|
|
|
|---|---|
|
Missade en vägbula häromdagen och BMW 318i:n (M40) som är rejält sänkt hoppade till kraftigt och studsade en par gånger mot vägen. Direkt efter incidenten uppstod ett kraftigt knackande ljud från motorn. Ljudet är tätt, metalliskt och mycket kraftigt. Det låter ungerfär som knackningarna från en dieselmotor fast betydligt kraftigare och skarpare. Har kollat kamaxel och vipparmar utan att hitta något fel. Vad kan det då var som gått snett? | |
|
Du kan ha krökt en ventil.....hände på min gammla 318 som jag hade...missade en bula och studsade två ggr ordentligt...sen ett dieselknack. Detta var =dyrt att laga :-( OO=00=OO |
|
| Har du bucklat till oljetråget så att vevaxeln tar i kanske? | |
| Vad det än är så låter det allvarligt, undvik att köra med bilen tills du vet vad det är. | |
|
En fråga. Varför skulle man få krökta ventiler om man råkar köra för fort över en vägbula och eventuellt slår i tråget? Ja ser inte sammanhanget.... Det låter lite mer lågiskt det som grizzly säger. Titta under bilen hur tråget ser ut. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Är inte oljetråget i aluminium?? Om det är de så borde det inte ha blivit buckligt utan istället ha spruckit. | |
|
Nej, oljetråget är helt. Håller på skruvar av toppen just nu, men blev tvungen att avbryta då jag märkte att det behövs torkshylsor. Men ikväll borde jag få svar på om det är en ventil eller ej. Kan ju kanske vara ett kolvtappslager eller nåt. Det är väl ganska mycket arbete med att byta ett kolvtappslager har jag för mig. Tror i alla fall inte det är ett vevstakslager eftersom oljetrycket är prima. Låter faktist som om att kolv slår i nåt. |
|
| Det visade sig var kamremmen som hoppat ett hack, och som följd slog alla kolvar mot insugsventilerna. Det var ganska djupa hack i kolvarna men ventilerna är fortfarande täta. Men för säkerhetens skull blir det nog till att byta alla ventiler. Har en annan (reservdels)motor med sliten kamm som jag funderar flytta över hela toppen från. Kan man flytta över kammen från den andra toppen till den utan problem? Förståss med lyftare och vippor också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.