AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
800

Ac/Ecc Problem(?)

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har en liten fundering...

När jag slår på Ecc:n och ställer den på t.ex 22 grader så går kompressorn igång, men den går ej längre än ca 10 sekunder. Efter ytterligare 10 sekunder går den igång igen. Så håller det på... Yttertemperaturen när jag lade märke till det (alldeles nyss) är 12 grader C. Kan det ha att göra med att yttertempen är så pass låg att kompressorn inte behövs för att få temperaturen i kupén till inställda temp annat än för att hålla lufen fri från fukt?
Det är inte slut på kylmedel, då den kyler som den ska när det är varmt ute. Ska kanske inte säga att den kyler som den ska, men det blir riktigt kallt blir iallafall!
LN
497
LNBT
S6Plus
Kolla i tittglaset på pass.sidan under huven om det kommer luftbubblor imellan varven, i så fall behöver du fylla vilket låter troligt.
Ett annat allternativ är att dina temputtag har dammat igen, blås/sug rent dem de sitter på panelen.

Sparar till en....
Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Har genomfört lite egna högst oventenskapliga tester. Satte en termomter i ett av luftutblåset och vid max kyla så blev det endast 13,5 grader (yttertemp ca 19). Det borde (iaf enligt mig själv) vara endast kylmedlet som börjar sina...

Ringde runt till kompisar och lyckades få ett nummer till en som ska provtrycka och fylla åt mig. 600kr känns helt okej. :-)
Ja
760
JanF
530i-93
Komperssorn SKA starta/stoppa. Det sitter en tempvakt vid evaporatorn. Det får inte bli minus i den för då fyser kondensfukten vilket skulle ge stopp + söderfrusen evaporator.

Sök på forumet så hittar du mer om detta + att du sparar 600KR
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
jag HAR sökt på forumet men inte hittat det jag letade efter. Sen lär det ju inte kunna bli is om det är plusgrader i yttertemperaturen!

Eller har jag fel?
Jo det kan bli is om evaporatorn blir för kall. Evaporatorn är av nödvändighet kallare än luften som just har passerat. (tänk på ett värmeelement fast tvärtom)
Kondensering kommer av det faktum att varm luft kan bära mer fukt än kall, sålunda kondenserar luften på evaporatorn när den passerar.
Du kan prova att öka fläkthastigheten, då borde kompressorn kunna avge mer effekt (mer gångtid) utan att evaporatorn blir för kall.
Att kompressorn inte går konstant för att hålla en viss (min) temp på luften är ett friskhetstecken.
BMW och flera andra har haft variabla och internt reglerande kompressorer sedan början/mitten av 90-talet. Dessa slår inte ifrån utan snurrar på hela tiden, däremot går slaglängden ner till nästan noll på kompressorns kolvar när ingen gas behöver pumpas osv. Det enda som orsakar frånslag är för högt eller för lågt tryck, det sistnämnda är vanligast och beror på för lite köldmedia (gas) i systemet.
Trycket på lågtryckssidan går ner mot nästan +/- noll, vakten slår av osv. Trycket stiger då efter en stund, kompressorn slår till igen, förloppet upprepas osv. Det kommer dock en viss mängd kyla så länge det finns tillräckligt med gas kvar för att kunna starta kompressorn.

FP
Då blir frågan vilken bil/årsmodell Heinz_Keller skriver om? ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.