AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
378

vad har jag fått för diffklump?

hejsan, efter havererad diffklump så beställde jag en begagnad, säljaren hävdar att det är en 93:as 525 diffklump, och att den ska vara helt exakt likadan som den jag hade tidigare på min 525i -89, när jag tog lös min gamla, o jämförde med den nya diffklumpen, så såg jag att gjutningen var annars på de 2, och att medbringaren som ska sitta vid kardan var större på den nya, hela allt såg som mkt kraftigare ut på den nya klumpen. jag skiftade medbringare mellan de 2 knutarna, och hoppades på att slippa chimsa den, vilket tydligen inte behövdes för den fungerar bra utan missljud. allt väl så länge, fastän den såg helt annars ut klumpen, jag kör ut bilen ur garaget på en provtur, reagerar på att den känns ovanligt slö bilen, sen reagerar jag på att jag kan dra ut den till 80km/h på 1:ans växel, och till 120km/h på 2:ans växel. utväxlingen är ju helt annars!?! vad kan det vara för diffklump jag fått egentligen? spelar ingen roll egentligen att den är annars utväxlad, bara nyfiken över vad det kan vara för nån, eftersom han hävdade hårt som sten att det var en 525 diffklump?

Mvh Björn
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
utväxlingen skiljer på klumparna 525 93 har 3,23 och 89an har 3,73 alt 3,91...så det är inte konstigt att du upplever bilen slöare!
okej! det förklarar saken! =)
tack så mkt

Mvh Björn
haha, lite jobbigt ändå..

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Vanos motorn på 190 pållar nått kom väll i den vevan o kanske dem ändrade om utväxlingen

12 tums ratt e MANLIGT :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag tror nog snarare att de ändrade utväxling i och med att de bytte från M20 till M50-motorn (slutet på 1990). Det är nog samma på M50 utan Vanos som med Vanos skulle jag tro.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Då skulle jag vilja veta vad jag har för tokigt med min....
Hade en 525 Touring tidigare och då gick det att ligga i 130 vid ca2800 v/m. Men 525 sedanen jag har nu är uppe i ca3300 v/m

Hade diffad klump på touringen kan det spela ngn roll, vet ej om det sitter på den jag har nu

BMWCS Nr: 4798
bra fråga, kanske var gjort nåt liknande diffklumpsbyte på den Tiny??
men jaa.. .det är nästan jobbigt... den är ju som lite slöare nu med denna utväxling, tyckte juh den var nog slö innan.. =)

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.