AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
722

Sänka med konfort?

Tjena.
Fråga 1.
Någon som har tips på sänknings fjädrar som endå bibehåller ganska mycket av konforten?

Fråga 2.
Ändra "to in" går det att göra själv? Vad kostar det på verkstad?

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Sänka med konfort???? Allt här i världen är en kompromiss! När du sänker bilen bör du byta både fjäder och stötdämpare. Du kan även sänka bilen genom att flytta infästningarna för fjäder - dämpare. Då kan du få i princip samma komfort som tidigare men då måste du använda en gigg för att det skall bli rakt. Rätt svårt kan jag lova...

Personligen så tycker jag inte att du skall sänka bilen. Byt gärna till sportdämpare / fjädrar med orginallängd.

Du kan inte ställa in framvagnen själv efter en sänkning. Sänker du bilen så lämna in för framvagnsinställning. I annat fall så sliter du i bästa fall däck som fn. I sämsta fall sabbar du en massa delar i framvagnen och bilen blir instabil.

1 Mitt råd byt till sportdämpare med orginallängd.
2 Kolla framvagnen efteråt på verkstan.

E

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
För att slippa starta en egen tråd hänger jag gärna med på denna.

Jag är oxå intresserad av en sänkning, men inte mer än max 40 mm fram, helst inget bak då avståndet skärmkant-hjul där är i det närmaste perfekt.

Nu finns det ju fjädrar och fjädrar. Man vill ju inte slänga på vad för skräp som helst, så vad rekommenderas?

Tycker nog att jag borde klara mig med standarddämparna iom den måttliga sänkningen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Grizzly,
Om du sänker ca 40 fram tycker jag du ska sänka ca 20 bak. Annars är risken att du får en epa-traktor på köpet...

Länk
Länk
Daytona
Vad gäller då bilar med m-chassi? Rätta mig om jag har fel, men efter lite läsning här på forumet så har det skrivits att bilar med m-chassi har Bilstein-dämpare.

Om man då ska köpa sänkningsfjädrar, är man tvungen även då att byta ut Bilstein-dämparna?
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Kan man inte bara köpa BMW M-chassifjädrar (ca 20 mm) med originaldämparna?
Satan22
vad jag vet så brukar man byta dämpare i sammband med sänkning ... brukar bli bäst så och desutom så rekomenderas det av värkstäder , men alla vet ju också att det bara e ute efter pengar ... hur som hälst skulle jag sänka bilen så skule jag även byta dämparna och för f*n sänk inte bara fram du tappar på styrningen (tro mig)
Daytona
Bilarna med m-chassi har ju sänkfjädrar 20mm runt om tror jag det var, men det är inte nog fram. bak är helt okey. Och det är ju bilstein sportdämpare så om jag ska köpa sänkfjädrar så behöver jag väl inte köpa dämpare också eftersom det redan sitter på sportdämpare???
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Hejsan!
Jag kan rekommendera motornords sänkningsfjädrar. De sänker ca 35-40 mm och man behåller ändå komforten ganska bra. De kostar strax över tusenlapen vilket enligt mig är prisvärt.
MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.