AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
853

Funkuhr ?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Option 549 eller Funkuhr som det så vackert heter skulle jag vilja ha en närmare förklaring på. Har för mig att det är en automatskt kalibrerande klocka som sitter i bla. min MKII-Navi/OBC. Funkar den t.ex. enbart i Tyskland ?

Mvh. Patric

Min 740: Länk

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hittade lite info själv när jag sökte lite djupare.

"DCF77 ist ein Zeitsignal und wird auf der Normalfrequenz 77,5 kHz als Zeitinformation in kodierter Form ausgestrahlt. Die Sendeleistung beträgt etwa 50 kW bei einer ausgestrahlten Leistung von etwa 30 kW in einer Reichweite von ca. 2000 km im Umkreis um Frankfurt/Main bzw. Mainflingen."

Anledningen till att jag undrar är att klockan inte justerade sig själv efter det att bilen blev strömlös under ett batteribyte. Enl. denna länk Länk så borde ju det fungera här i Stockholm som ligger 1187 km fågelvägen från Frankfurt. Någon annan som fått den att fungera ?

Mvh. Patric

Min 740: Länk

Räckvidden från DCF77-sändaren är lite varierande pga störningar och atmosfäriska fenomen. Jag har ett par stycken, det händer att de släpper synkningen tom här i sydsverige.
I bilen kan man få korrekt tid även via RDS på FM-bandet och inte minst via GPS-systemet om man har navi av nåt slag.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.