|
|
|
|---|---|
netz |
Hmm... Vad jag funderar över är om Nickasil/Alusil en behandling av cylinderloppen eller är det en tillsats i legeringen. Namnen tyder ju på en silikon med tillsats nickel/aluminium, i så fall borde det vara en behandling. Om det är en behandling-går det att förnya den ? Hittade faktiskt inget om detta med sökfunktionen. Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
|
Vad jag har förstått så är Nickasil en behandling av cylinderloppen,alltså att de ligger ett lager med nickasil ovanpå själva aluminiumet för att de ska vara mer slitstarkt mm... Rätta mig om ja har fel nu... |
|
|
BMW har haft stora problem med nickasil motorer i USA pga dom inte tål sulfurmättad bensinen som finns over there |
|
netz |
Om det är en behandling borde det ju gå att göra den igen efter en sådär 20000mil de´blir ju en "evighetsmotor" hehe:-) Finns Nickasil medlet att köpa (sprayburk vore ju smidigt) ä så enkelt kan de´ju inte vara eller ? Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
PETER.O |
Det går att behandla om,men det är ej någon man gör själv. Många prestanda 2-takt motorer har Nikasil belagda cylindrar. Peter |
|
Adelante// Var det inte i UK som de hade problem, med mängder av återkallelser mm?? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Hittade lite info: Länk Letade även upp lite prisinfo för re-nicasiling, 150$/cylinder verkar vara ett hyffsat pris... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Bara för att förtydliga lite: Silicon på engelska betyder inte silikon utan kisel. Kisel är ju väldigt hårt och därav den utmärkta hållbarheten i behandlade cylinderlopp. mvh / Magnus |
|
|
Både och, problemet är svavelhaltig bensin som förekommer bla i USA och UK Länk |
|
netz |
Det är visst en mix av kisel karbid och nickel. Dom påtalade i Kristian´s länk ett par gånger hur dyr behandlingen är,jag får snoka runt lite och se om det finns någon i sverige som utför behandlingen. Sen kan man ju undra om man har nicasil eller alusil i sin motor koalamotorsport nämnde "bara" M60,M62. Jag återkommer om jag får reda på mer om nicasil. Tack för svaren o länkarna:-) Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
|
The nickasil issue Länk |
|
Bmw ludde |
netz. det blir ganska dyrt, 12 st`=) |
|
netz: lite info om nicasil, nikasil, nickasil, nikisil... Länk gå till Nikasil plating och läs the letters. |
|
netz |
Adelante: fina länkar intressant läsning. Tack :-) Det har väl klarnat vad det handlar om. Som sagt jag får snoka lite bland ytbehandlingskollegorna för att se om det är någon som har kiselkarbid i sin nickelpläterings anläggning,jag är lite tveksam till det för det verkar som Mahle har mönsterskyddat processen. M70 motorn nämndes inte någonstans men det borde vara nicasil behandlad eftersom alusil kom som ett alternativ och dessutom inte var kostnadseffektiv dvs inte lämpad för större serieproduktion. Slutpunkten lär nog bli att nicasil behandling av motorer är väldigt vanlig och med dagens bensin med låg svavelhalt så är det inget att oroa sig för. Ops det blev rätt långt dé´här :-)) Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.