|
|
|
|---|---|
|
Testade en 330i sedan och fick följande 0-100 tider. Mätningarna var ej exakta och utfördes med vanlig klocka. Plan mark: Försök 1: 8,3 sek Försök 2: 8,1 sek Försök 3: 7,6 sek I rejäl nerförsbacke: Försök 1: 7,1 sek Försök 2: 6,8 sek Observera att jag anser mig vara en helt normal förare. Detta visar på hur viktig föraren är för hur bra bilen går. | |
| Lägg inte i trean. | |
| borde ju få bättre.. | |
| Trean användes aldrig i testet. DSC var inkopplat hela tiden och AC var avslagen förutom vid första testet. | |
Berco |
Det är svårt och komma ner till fabriksuppgifterna,jag har provat med en vanlig klocka och ibland är man två sekunder efter fabriks tiden. Man kan inte konsentrera sig helt på körningen när man har en klocka i handen. Senast körde jag med G-tech mätare och fich som bäst 7,18s till hundra och det är ganska nära fakriks uppgifterna. Men en 330 ska kunna klara och gå under 7s enkelt. |
|
Min 328ci går enligt alla tester :-) koppla ur DCS så går det bättre. OO=00=OO |
|
| Soppan i tanken väger mer än vad man tror, så det kan skilja en hel del pga det. Under 7 sekunder ska inte vara omöjligt att nå med en frisk bil. Sedan visar hastighetsmätaren sällan helt rätt, men den felmarginalen ska visserligen ligga på "rätt" håll. | |
|
Som sagt, koppla ur DSC. Frågor: Hur bra var fästet, starten, växlingarna, är det originalhjul, var det full tank, någon passagerare, varmt eller kallt ute, fuktigt eller torrt? Är bilen original? Länk Länk |
|
|
Det är viktigt hur ny bilen är, en ny motor ger inte full effekt. Har sett olika uppgifter på när motorn "släpper", men det kan nog ta 4-500 mil. Man ska inte heller glömma att de siffror som anges av BMW sannolikt är med 10 liter soppa i tanken, inget i spolarbehållaren, utan reservdäck, på bra underlag och med proffsförare. |
|
| Nja tror du verkligen det? Verkar orimligt att bmw plocker ur massa grejer för att sätta en 0-100 tid? Är det inte så att de flesta prestanda siffror som tillverkaren uppger är "datorgenererade"? Lite soppa ja, men dom kan ju inte börja plocka ur massa grejer. | |
|
dali: Om jag nu inte har helt fel så görs Bmws tester med lagom soppa bra mkt mera än 10liter tror att det var 30l alla fall.Man tar inte ut några delar ur bilen så som reservdäck,spolarbehållar etc. Men däremot så körs bilen av en van förare det är inte direkt Agda 85 som kör:)) |
|
| Jag tror att BMW räknar ut prestandan. | |
|
Jag vet inte hur BMW får fram sina siffror, jag vet dock att vid tester av 330i är det ingen som klarat 0-100 på 6.5 sekunder. Inte som jag har sett i alla fall ... någon som sett ett test (av en seriös biltidning/bilsite) där de matcha BMW:s tid? |
|
|
Hur långt hade den gått? Min 330i "släppte" rejält någon gång mellan 800 och 900 mil. Bilfirmornas provkörningsexemplar har sällan rullat så långt. Lång inkörningssträcka med andra ord. DSC måste givetvis vara avstängd! |
|
|
AMS test av 330Ci mot nya MB coupé gav 6.5 om jag inte minns helt fel. Där fanns också en del andra siffror så jag antar att de hade mätt själva och inte bara litat på tillverkarens siffror. Jag har själv kört en 330 som verkligen inte gick så bra som den skulle (typ 8s till 100 kändes det som), men också en som jag nog tror skulle klara 0-100 på 6.5s. Det verkar lite som att man inte kan lita på att bilar går som de skall nuförtiden, för mycket elektronik i motorerna som kan reglera effekten. Man har ju blivit paranoid nästan, ibland känns bilen pigg, ibland känns den trög som f-n. Helt klart är att BMW i och med E46 modellerna övergav alla "säkerhetsmarginaler" vad beträffar prestandasiffror. Man skall ha en mer eller mindre tom bil och en bra förare för att ha någon chans att komma fram till samma siffror som uppges officiellt. En E46 325 är nog inte märkbart snabbare än en E36 325 fast det skiljer en hel del om man tittar på fabriksuppgifterna. |
|
|
Jag själv har en 328 E46 och fick 2 gånger 7,5 sek 0-100 på planmark och då stängde jag av AC och DSC. Vi satt då 2 i bilen med lite last. Vilken är ganska rimligt. Enligt papper 7,3 sek och enligt BMW´s instruktion bok står det 7,0. Anser mig själv ganska bra förare med tanke på snabba växlingar m.m. Körde 2:ans växel bara. 3:an skall ej användas upp till 100 för att det tappas mycket fart vid växling. 328 gör ca 107 km/h med 2:ans växel. |
|
|
Ni som testar 0-100 utan proffsutrustning kanske egentligen kollar 0-95 ... det är ganska vanligt att mätaren visar ca 4-6 km för mycket runt 100. Jobbade får några år sedan med en snubbe som hade en 735i, som han manuellt klockade till 7.5 sek. Enligt instruktionsboken skulle den göra det på ca 8.5 (om jag kommer ihåg rätt). Min gissning är att han hade en glädjemätare ... ;-) |
|
|
det krävs nog mer än 5 försök för att bli bra på snabba starter, det är ju en klar fördel om man kört bilen lite o vet hur den reagerar. så köp dig en rocky o gör en 100tester så kanske du kommer ner i tid lite. plus att man förlorar lite på att vara 2pers i bilen, 1person väger lika mkt som full tank om inte mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.