|
|
|
|---|---|
|
Finns det nå värre än original? Eller får man nöja sig med original? Den lär ju bli MYCKET bättre med nya original. Men jag tänkte att om man ändå behöver byta så är det ju lika bra att kanske uppgradera. Och hur är det med krängningshämmare? Finns det grövre? Lägg gärna ut länkar på denna tråd om alla möjliga uppgraderingar till E28. MVH Morgan. Länk | |
Paap Reeder |
Hej! Om dom är värre vet jag ej men Du kan montera excentriska från M5. Då kan Du ställa toe-in även bak. Nu menar jag bärarmsbussningar - Du kanske n´menar bakbalksbussningar. Betr krängningshämmare så har jag ett alldeles nytt till M 5 E 28. Köpte får nått år sedan men den har inte ÄNNU INTE blivit monterad. Osäker på om jag vill sälja den ..... mycket kan hända på semestern..... Annars kan Du köpa en själv på BMW. Den bakre är bara att skruva dit. Den främre .... som inte heller har blivit monterad ... måste man ändra litet på balkfästena för att få dit. Det är väl det som tagit emot. MVH /// Paap R |
|
När det gäller krängningshämmare kan jag varmt rekomendera att du tar dessa från M635csi. Då får du 25 mm fram och 18 bak. Kommer inte ihåg nu vad måtten är original, men det blir avsevärt bättre. Jag har själv nyligen gjort detta och är kanonnöjd... Det är inte heller särskilt dyrt: c.a tusenlappen fram och precis under tusingen bak. Dock får du förstärka upp infästningarna i rambenen fram. Kolla på www.bmwcoupe.nu/mycars/daily/daily.html Tjäder |
|
| Kan rekommendera Verrera´s ställbara kränghämmare.... | |
|
Då ska jag minsann skriva en liten (låååång) lista med prylar. Så är det bara att knalla in på BMW och beställa. Hehe... Har ni kanske nåt mer trevligt tips om nåt till E28? MVH Morgan. Länk |
|
|
Jag har hört mycket bra om Verreras prylar. Hur mycket kostar såna då? MVH Morgan. Länk |
|
| Jag vet inte riktigt vad de kostar eftersom jag inte köpt dem själv. Dock vill jag minnas att jag läste i ngn tidning att de skulle kosta kring 2500:-/st. Kan inte svära på att jag minns rätt o dessutom var det något/några år sedan... | |
|
-> Carpimp Den ser fin ut din bil... Satt fälgarna på när du köpte den?? Får man fråga vilka däck det sitter på dem? |
|
|
Med bakbalksbussningarna kan man göra så här: Länk Superflex har polyuretan bussningar till bärarmarna. För att få justerbara hjulvinklar så kan man göra så här: Länk |
|
|
Alla sätt är bra utom dom dåliga. =) Min bil är väl i hyggligt skick. Finns väl småblessyrer, men den har ju gått 22819mil. Men det är inget allvarligt. Fälgarna har jag köpt, fick tag i M5 Nurnburgringfälgar för 4000:- (ärligt dessutom). Med taskiga däck självklart. Men däcken jag köper är AVON. Fram så har jag 215/40-17 bak ska jag strax byta till 235/40-17. Anledningen till att jag har AVON är att dom är billiga, och däck tenderar alltid till att ta slut väldigt fort. =) Men jag tyckte att det såg trångt ut för hjulen så jag fegar lite på bredden. Men det funkar. MVH Jag. Länk |
|
|
-> Carpimp Ok, jag undrade bara eftersom jag blev av med en uppsättning sådana fälgar förra sommaren och dina ser misstänkt lika ut... Iaf ser de grymt blankpolerade ut på bilden. Har du kollat fälgbanan invändigt?? ;) jaja, jag har nya ändå.... 235/45 i fram o 255/40 i bak funkar alldeles utmärkt som du säkert redan läst dig till här på forumet. |
|
|
Jag annvänder Verrera hämmare, en satts ligger runt 3000-3500:- dvs lite dyrare än bmw m5/m6 hämmarna, men dom är justerbara. kanske lite overkill på en ren gatbil, men dom funkar som sagt bra. I Verreras kit följer med allt som behövs för att montera dom. Paap, jag annvände tidigare m5ans k-hämmare, mina passade helt utan ombyggnad av fästena. iofs så är det att rekomendera pga att belstningen på fästena ökar med den grövre hämmaren. jag rekomenderar även den här ombyggningen av infästningarna med exc bult i bakvagnen, då man kan justera både cambern och toe in, som blir lite tokig om man ha en sänkt bil. Bakre hjulupphängningen på äldre bmw är inte av världen bästa konstruktion. Själv så kommer jag att bygga en bättre lösning på min e28...i framtiden...med rörbärarmar och uniballs samt rätta upp bakbalken lite. så hjulvinklarna är konstanta vid fjäderrörelser. Om du ska ha bättre vägållning så kasta dina "sport fjädrar" dom sänker bilen men förbättrar inte väghållningen nämvart, bygg då ett eget justerbart chassi. kostar ca 3000-3500 med fjädrar och allt annat som behövs. Fram så kan du montera 750 bussningar i det bakåtgående casterstaget, dim är samma men dom får tas ner på bredden. Funkar kannon för gatbruk/banträffar...men dom ger oxå upp vid mycket bankörning. Man kan oxå plocka alu staget från e34 för att få ner den ofjädrade vikten lite, väger 1/3 av stålstaget Ang fylla bussningar så gå till någon som fixar med bilglas så kan dom fylla dom med rutlim. Kom gärna med fler funderingar på e28an....håller på förfullt i verkstan att bygga en banracer på en e28a :-) |
|
|
-> Pelle P Justerbart chassi för 3-3500?? Vilka delar syftar du på då? Vad har du i din bil? Vill minnas att du frågade efter fjäderkoeff. vid något tillfälle.... ;) Vilka dämpare kör du med? Kan du förklara bakvagnslösningen med exc. bult lite mer ingående? På vilket sätt gör den saken bättre? Är lite trög och förstår mig inte på lösningen på bilden i länken ovan. |
|
|
Här diskuterades bakvagnen: Länk Pelle: inte har du några bilder på dina modifieringar? |
|
|
Matte: Tro mig, det är bara en lyckad bild. Jag har helt vanligt tråkigt lackade fälgbanor. Och jag minns när du skrev att du blivit av med dina hjul. Hemskt när folk inte kan låta bli andras grejor. Tur att man bor avsides. Och 235/45-17, blir inte det lite stort på höjden? Det ska ju inte överstiga standard TRX hjulens höjd. Då blir ju bilen slöare. Men jag har inte mätt heller. Så jag vet inte. MVH Morgan. Länk |
|
|
Jag annvänder bilstien dämpare, och avo fjädrar+hjälpfjädrar. På fjäderbenet har jag skrurit bort fjäder koppen och svetasat dit en lösgänga med justerbart fjäderfaste och låsmutter, bak gjorde jag helt enkelt så, att jag trädde en lösgänga utanpå dämparen, ...vipps så hade man så det gick att justera hörnvikten på bilen samt att man fick fjädrar som inte bara sänker utan med RÄTT fjäder värde! Ganska så enkel opperation när man sätter sig in i det. Så om man har nya bra dämpare så kan man utnytja dom istället för att köpa nya. Huvudfjädrar ligger på ca 350-400:- st och hjälpfjädrar på 160-210:- st och dom här lösgängorna, låsmutter samt nya fjäderkoppar, kan man köpa av dahlhems a 695:- st eller om man mutar en kompis som jobbar på en mek verkstad med en back öl så kan han nog göra dom till en. Så om man får köpa allt "färdigt" så landar man nog strax över 4k Man märker ganska så snabbt att dom här sänkfjädrarna inte är så jätte bra när man ger sig ut på bana, utan det är bra mycket bättre att ha fjädrar med en fjäder kofficient som passar bilen! Matte; jag var oxå väääldigt osäker på det när jag hörde det och fattade inte riktigt funktionen 100% förren jag hade ritningen i handen;-) Justeringen av baksvingarna gör man helt enkelt så att man fixar en exc-bult med dito exc-bricka. Om fräser en bricka där det är ett avlångt hål, samt ett utag som passar brickan. sen tar man den urfrästa brickan och svetsar på bakbalken där infästningen till bärarmana finns, samt filar ut dom gamla hålen så det passar med den frästa brickan,Så när man snurrar bulten så rör den sig upp å ner eller fram å till baks. Och då kan man justera bärarmen på samma sätt, dvs toe in och camber. (låter kanske lite rörigt men är igentligen en ganska simpel konstruktin) alt är att göra en helt ny bakbalk och helt nya svingar ;-) Tipsaren; just nu så har jag inga bilder på något kul (kan inte lägga in dom i min burk) men ska försöka fixa det! En annan sak som är bra är att öka cambern fram, det enda alt som finns att köpa här i landet, är e30 grupp-N exc-topplagring, ger lite bättre camber än std. Kanske läge för någon driftig verktygs makare att starta upp tillverkning i låg skala, eller hur ;-) Och om man har sänkt bilen, så kommer lederna i framvagnen i olag, tex främre staget i framvagnen ska cara vågrätt när bilen står på backen, men om den är sänkt så pekar den uppåt, lösre man med ett mellan lägg som man monterar mellan fjäderbenet och parallel stagsarmen |
|
| Pelle: Jag funderade på lösgängorna från dalhems, men de hadde 2" (50,4mm) innerdia. och fjäderbenet var 52mm. De funkar ju ine så bra?! | |
| Dom lösgängorna passar nästan, man får svarva av fjäderbenet...ca 1mm. Jag har måttat röret det är 51mm innut i och fjäderbenet är nästan 52mm med all färgen på så det är inte mycket det behövs tas på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.