AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.758

Elhiss förardörr har fastnat

holmis54
Elhissen på min 325 -92 har fastnat i botten lägget (alltså nervevad), den vägrar åka upp igen. Man hör att motorn jobbar om man trycker upp eller ner på knappen, men rutan rör sig bara lite. Den kommer inte upp över kanten.

Kan det vara någonting som den fastnat emot?
Har ni haft några liknande problem?
Tacksam för svar.
Woodman
Förmodligen bara knappen som oxiderat inuti...prova med att låna knappen från andra sidan för att konstatera felet.
Det går utmärkt att plocka isär knappen för att ta bort oxider.
Hmm, kan det verkligen vara oxid om motorn jobbar trots att rutan inte rör sig?

Är det inte helt enkelt så att den av någon anledning har hoppat ur läge, och kuggskivan (i brist på bättre utryck) inte går emot motorn? Du kanske har drämt igen dörren lite väl hårt med rutan nere?

Dörrsidorna är väldigt lätta att ta lös, så det är inga problem att kolla heller!

Två skruvar bakom dörrhandtaget, lossa ramen runt öppningshandtaget genom att dra det framåt/utåt, ev. kontakter för elspeglar kan du dra upp med fingrarna. Glöm inte låspinnen, bara att skruva loss.

Därefter tar du antingen en mejsel och bryter försiktigt mellan dörrsidan och dörren, eller så tar du helt enkelt i med händerna. (Det sistnämnda är väl egentligen att föredra då du inte riskerar att repa lacken då!

Högtalarna som sitter i dörrsidorna följer med, men dom sitter i relativt korta kablar fast i själva dörren, varför det kan vara en bra idé att vara två pers första gången innan du vet hur det ser ut... Såvida du inte plockat isär dörren förut :)

Hoppas det går att fixa enkelt!

// Björn
holmis54
Tack så mycket för svaret
Woodman
"Betydligt lättare" att testa bytet med knappen först.....
Haha, helt klart att det är :)

// Björn
På tal om det.. jag hade problem med att öppna vänster bakdörr inifrån tidigare, så jag rev dörrsidan, började pilla med låset och jävlas.. Hittade inget fel. Tänkte då skruva loss dörrlåset från dörren, varpå jag hittade en röd skruv som jag inte tyckte verka höra ihop med dom övriga bultarna. Testade att vrida den ett kvarts varv, och vips så var barnsäkringsfanskapet borta :)

Jaja..

Och på tal om ingenting, varför kan jag aldrig få sagt alltig i ett inlägg?

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.