|
|
|
|---|---|
|
hepp.. de va daxx o byta olja i "oljebrännaren" flummade in på den lokala Reservdelscenter, o se: de hade minsann utgående sortiment QuakerState 50% rea.. Panikhandlade då en syntet 15w40 olja för 50:- litern (7 liter) Ett BOSCH filter, o en halvtimme senare (a 75:- i hyra på OK för lyft) så var bytet ett faktum.. Ujujujuj va bra den gick sen då! Men: 1. Är Q.S. syntet 15w40 bra olja för min bil? Tror den gick på delsyntet sist, o ha gått snart 30 000 mil. 2. var det billigt eller inte? Hatar panik-köp :) 3. Kan man märka skillnand mellan olika märken på likvärdiga oljor? Och vad kör ni andra i regel på för olja? "spännande män, luktar diesel" | |
|
Var oljan avsedd för dieselbruk? Kommer inte ihåg exakt nu, men det är olika klassningar för bensin och dieselmotorer. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
jodå, den var bra i alla motorer, gamla som nya, turbo o sugande, diesel o dyr bensin.. "spännande män, luktar diesel" |
|
| Tror inte det är några problem att använda den oljan du köpte. Bara den var BMW godkänd så ska det inte vara några problem, och det brukar de flesta oljorna från QuakerState vara. | |
|
Jag kör med mineralolja till dieselmotorer i min bimmer, även med STP tillsats i för att få upp oljetrycket lite. Det funkar finfint! Beat My Wagon |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Det man bör titta på är om motorn oljan är turbogodkänd om man har en sådan i sin motor. Mineral, del eller helsyntet spelar mindre roll sedan eftersom dieselbränslet i sig smörjer motorn på ett annat sätt än bensinmotorerna. Själv kör jag alltid på helsyntet i dieseln för de rengör bäst och håller koks och restprodukterna borta. Jag märker skillnaden både visuellt inuti motorn avseende renhet, på avgasernas färg (mindre rök och mindre svart), och att den går jämnare och blir mer lättstartad. Rengör ibland med tvåtaktsolja eller STP diesel injection trim. / Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.