|
|
|
|---|---|
|
Varför så stor priskillnad??? Tänkte mer på 1999 och nyare. Klart att m5 e sportigare (eller bättre) än kryssningsfartyget 750. Men prestanda mässigt så förlorar ju inte 750 så mycket?? Och har minst lika mycket lull lull som M5. Man kan väll "skrämmä" upp en 750 till en sportigare bil, sänkingssats osv?? Eller har jag helt fel?? | |
|
Prestandamässigt skiljer ju nästan 1,5 sek på 0-100 km/h med fördel M5, det är STOR skillnad. Men det är klart att du kan få en 750 att se sportigare ut, men vilken bil går inte att göra lite sportigare? 750 är en renodlad "lyx-komfort-kraft-maskin". ;) roadZter |
|
| 1,5 sekund det är bara en fis i rymden.(om man inte ska tävla på bana) | |
|
Fis i rymden håller jag absolut inte med om, men allt är ju relativt. 1,5 sekund snabbare på den nivån är en ordentlig knuff i ryggen! Men med din inställning kan du ju lika gärna titta på en 520i (E39) med 150hk, den är ju "bara" ca 5 sekunder långsammare 0-100 km/h än en M5 (E39). Andra lite tyngre alternativ till en hyffsad peng är 540i som är snabbare än 750i, eller varför inte en 740i som bara är ca 0,2 sek långsammare 0-100 km/h än 750i. Men men, nu är ju en BMW så mycket mer än 0-100 km/h... roadZter |
|
|
men om man jämför te.x min 540 mot min bx14re 75hk där finns det riktig skillnad. Bx 0-100 typ 18sek Nerförbacke med vind och solen i ryggen osv mot 7sek klart att det är Stor skillnad. Men om man tar en 750 och en M5 årsm.99 och drar på från 40 till 110kmh då e väl inte skillnaden så stor? Klart att M5:an är en sportbil men som du sa så 750 = kraftpaket. Men så ungrar jag över priset forfarande. Eller det är väll inte så mycket att undra över M5 är M5 och 750 är "bara" en 750. |
|
|
Jag skulle tippa på att utbudet i antal begagnade exemplar som är till salu gällande M5 och 750i årsmodell -99 och något år nyare är ganska likvärdigt, kanske t o m något fler M5'or till salu. En fabriksny 750i var ju nästan 200.000 kr dyrare i standardutförande än m5'an, att 750i nu går att köpa billigare än M5 tyder på att efterfrågan inte är lika stor. Varför efterfrågan inte är så stor kan jag bara spekulera i, det kanske beror på dyra reservdelar + service (V12), att det inte är en M-bil och att 750i generellt har fler mil på mätaren? roadZter |
|
chrille70 |
Utbudet av begagnade BMW 750 -99-01 i Sverige är nästan obefintligt. Utbudet av begagnade BMW M5 E39 är betydligt större. Jag gjorde en sökning på bytbil.com och fick ynka två träffar på BMW 750 1999-. På M5 1999- fick jag över femtio träffar. Anledningen till att det inte är någon direkt rusning efter begagnade BMW 750i borde väl vara att stora, törstiga och vräkiga lyxlimousiner med en kapitalkostnad modell svettig inte är särskilt lättsålda i Sverige. Läget är väl över huvud taget inte särskilt gynnsamt för exklusiva bilar just nu, i dessa oroliga tider... Sedan är speciellt E38 (och även E39) ganska iskalla på den svenska marknaden för närvarande. Men priserna på E38 har börjat gå ner ordentligt nu när E65 börjar komma ut på begagnatmarknaden. Och så var det det där med utbud vs efterfrågan, givetvis. >> Prisläget enligt min bedömning av sökresultaten på bytbil.com: BMW 750 (1999-00): ca 275-300 kkr BMW M5 (1999-00): ca 350-400 kkr Mvh Chrille |
| Fy fan vad dyrt! Priserna för M5-99 stabiliseras i Tyskland vid 27000euro (runt 245000). | |
|
Flyklåpa: Inte ens 10% av de M5 E39 som är till salu på mobile.de ligger runt 27' EURO. Man kan inte titta på de 5 billigaste bilarna gällande en viss modell och sedan tro att de står för det rådande prisläget. chrille70: Mobile.de visar följande utbud gällande årsmodell -99 och senare: M5 ca 280 st 750i ca 165 st roadZter |
|
|
En viktig förklaring är att E38 har utgått ur programmet och att många köpare av lyxbilar typ 750 vill ha den senaste modellen. M5 är ju också mer av en ikon än 750, därför är kundkretsen större och efterfrågan högre. Var på BMW i Solna i dag och såg en m5 -00 utan navi men med fula lackrepor och rejält kantskadade fälgar. Den bilen vill de ha 415 tkr för vilket jag betraktar som ett riktigt rövarpris. Märkligt också att de svenska aukt bmwhandlarna kan begära 100-150 tkr mer för sina E65;or än vad kollegorna i Tyskland gör. Läge att tjäna en hacka om man vill privatimportera. My Bimmer is my mistress |
|
| Jag säger bara att priserna börjar vid 27000 Euro. Det finns 9 bilar under 27000, men det är vid 27000 som priserna stabiliseras och det är begärda priser. Jag är övertygad om att man kan få hem en fin M5-99 för 250000, det är bara det att dom sjunker så snabbt att folk inte hinner reagera på att sänka priset. | |
| Vilken är dyrare i försäkring?? 750 eller M5? Skulle tro m5 men vad vet jag. | |
|
M5'an är dyrare i försäkring. Går att kolla på Länk Antagligen beroende på att den är mer stöldbegärlig. Det skiljer mest på delkasko. // Pedahl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.