|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har kört både 520 och 530A och tycker att 520 kändes lite trött, men däremot saknade jag inte motor i 530 + att automatlådan var helt underbar. Komfortstolarna är det skönaste jag suttit i på en bil i den storleken. Prestandan är väl maskerad av den fina komforten, men då man håller 'plattan i botten' känner man suget från 3.0:an hela tiden och hörde man inte växlingarna skulle man inte märka dem alls! Tyvärr fanns inte aktiv styrning eller aktiva krängningshämmare, men den låg vädligt bra på vägen även vid rejäla provokationer. Märkbart bättre än e39 faktiskt. Och så utseendet då.... efter alla tidningsbilder m.m. var man ju lite skeptisk.. men live = KANON! eller som min sambo sa: "Det är ju såhär en bil skall se ut. Härliga linjer och snygga detaljer." Det enda problemet med nya 5:an är att den förra generationen (e39) också är så fruktansvärt bra än idag! Men jag väljer ändå e60 för den verkar snäppet bättre. :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Acey: Visst kan jag ha fel. Däremot är inte en bilförsäljare rätt person att fråga om ett objektivt svar önskas. Jag har aldrig hört en försäljare säga vid presentation av en ny modell: "Nä, det verkar som skiten är osäljbar, den förra modellen sålde mycket bättre"... Jag tror mycket hänger på åt vilket håll de andra premiumtillverkarna går. Kanske Audis nästa generation av A6 blir en fullträff. Sådant hämmar försäljningen av nya femman. Nya femman må säkert vara en kanonbil. Frågan är dock om all teknik och design uppskattas i den utsträckning att den blir en succé? BMW kanske blir det missförstådda geniet... Den som lever får se! Som sagt tror jag mycket hänger på åt vilket håll konkurrenterna går. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
wowe |
Jag provade i förrigår 530d men utan aktivstyrning och dynamic drive. Jag säger bara vilket klös det är i motorn och varvilig som jag aldrig upplevt en disel för. Responsen från motorn är enorm och tro mig att man chippar efter andan när man gör kickdown och 500 nm sparkar dig i rygen. Dessutom så är en skatte sänkning på gång från regeringen, det prattas att dem skall halvera den. Så jag var mycket imponerad av 530d. Och igår provade jag 530i med allt!! och jag måste säga att den aktiva styrning och dynamicdrive är ett måste!! Helt otroligt hur mycket man kan pressa bilen i kurvor utan att den kränger. Och den aktiva farthållare är otrolig bra och bidrar till en mycket avslapnad och harmonisk körning. Motorn där emot är jag lite tvecksam till, visst den går fint och prestandan är okej men inte mer. Man måste konstant piska maskinen för att få bilen till att röra på sig hyggligt. Prestanda mässigt så är diseln och bensinaren identiska från 0-100 och i toppfart. Men i mellan registret så käkar diseln lätt upp bensinaren, speciellt på motorvägen där man inte behöver göra kickdown för att få bilen till att röra på sig snabbt. Jag kommer att vänta lite och prova 545 när den kommer innan jag bestämmer mig för ett bil köp. Och dessutom skall 545 ha fått en lägre bensinförbrukning som ligger mycket närma 530i. Sänker regeringen skatten blir det utan tveckan en 530d, annars blir det en 545i. Tänk är bara vad ett litet chip i diseln skulle kunna uträtta. BMW 4EVER |
|
Bjoerck: Vem annan än säljare och högt uppsatta personer inom bmw kan svara bättre på hur försäljningen ser ut för nya e60? Denna "säljare" har tjänat familjen i många år och jag har inga anledningar att betvivla dessa uppgifter. Men det är som du säger, problemet är (för audi) att audi måste göra en bil som inte bara är bättre utan enormt mycket bättre än e60 för att locka över kunder från BMW till DKW. Och det tror jag inte ens att mercedes kan lyckas med. |
|
|
Visst var den ball. Idrive får ett stort plus av mig. Den aktiva styrningen var lite läskig i början. Men man vänjer ju sig säkert grymt när man ska fickparkera. Trodde at den skulle vara lite piggare än den var. tror att 530d ger en lite extra kick i ryggen när man trycker ner pedalen. Halv äkligt med sekveciella växlingen då man växlar ner om man trycker spaken framåt. Gediget utförande. fanns mycket roliga tillbehör, som ni säkert känner till. Man får nog betala runt 425 000 Om man ska ha det man vill. Bilen var riktigt tyst. Det fanns stört mycket inställningar för förar stolen. Bilen var lite mer rymlig än e39 & e34. Aktiva farthåller var rätt rolig också Åkte i 140 på 90 väg svängde in i höger filen bakom en laglydig trafikant bilen börja pipa och tvärnita sen låg jag bakom honom åkte ut i vänsterfilen så axa den upp till 140 igen. Har inte bestämt mig än om jag ska slå till eller inte. Tycker fortfarande att det är lite mycket pengar. Vet inte om det är värt ca 400 000:- Som sagt det var ju inget 540 drag i den. Men motsvarigheten mot 540 kommer ju att vara 545. Och den tror jag kommer att gå som ett skollat troll med sin 333hk. Lycklig Marvin! :-) V8 Newton Power |
|
|
Audi behöver nödvändigtvis inte göra en bättre bil utan snarare än bil med andra egenskaper än E60. Om sedan hela branschen går mot Audis håll står BMW ensam kvar med futuristisk design och teknik som det krävs doktorshatt för att begripa. För ett korrekt svar gällande försäljning får vi nog vänta på den officiella statistiken över inregistrerade bilar. Med all respekt, att fråga en bilförsäljare om deras bilar säljer bra är som att fråga ärkebisopen om bibeln är en bra bok... :-) "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
bjoerck: Jag tycker visserligen att nya a8an är mer lik e60 än nuvarande a6an i sitt designspråk, jag misstänker att chansen är väldigt liten att nästa generation a6 blir en mer eller mindre faceliftad a6. Nu är vi tillräckligt offtopic som det är. Provkörning imorgon! :o) |
|
|
Jag förstår inte allt snack om att e60 skulle vara tekniskt svår. Vad menas? Visst finns det mycket bra teknik under skalet, men som ägare till bilen behöver man inte lära sig hur alla hjälp-system fungerar. Allt är precis som på tidigare modeller och som hos andra bilmärken. Man sköter ac, stereo, farthållare etc. med knapparna på instrumentpanelen. OM man sedan vill ändra lite mer prylar så använder man i-drive som det tar ca 1 timme att lära sig utantill. Vad skulle vara svårt? Man behöver ju inte ens använda i-drive om man tycker den är läskig :-) Jag ger iallafall tummen upp för användarvänligheten! Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
erito: Jag flaggade för detta med i-drive för några veckor sen. Satt i nya 7an och "lekte runt" lite. Efter 10 minuter (dock stillastående) så hade man bra grepp på de olika menyerna. Efter ytterligare några minuter hittar man överrallt. Och som du nämner man behöver inte leka i menyerna om man inte vill. Dessutom undrar jag varför folk tror att man måste in och rota i en massa menyer för att ändra radiofrekvens eller kylning på kliman? Bilarna kan funka som vilken e39a som helst om det är det man vill. |
|
|
acey: Vi inte fullt så gamla har lättare att ta till oss av ny teknik men exemplvis min far klarar inte av att programmera videon på grund av alla konstiga menyer. Då kan en BMW femserie eller sjuserie skrämma livet ur honom. Om det sedan inte är så svårt att jobba med idrive spelar inte så stor roll då äldre människor snabbt bygger upp förutfattade meningar. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
dunstan |
Har hört att den nya E60 redan är en säljsucce! Detta från lite olika BMW säljare jag känner. Det är ju kanon! Men lite tråkigt att leveranstiderna lär bli längre och längre... Samtidigt som man går och velar... En E60 Touring... Hmmm... |
|
bjoerck: Ja fast klarar han av att hantera en e39 så är samma funktioner lika enkla eller enklare i e60. Tur för bmw att när äldre människor fasas ut så fyller lite yngre på :o) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.