AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.651

Kilander 10,44/227,75km/h

Sida 2 av 2
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

dessutom kan man i vissa ic få ett tryckfall på något hekto och då kan trycket bli högre på undersidan av kolven (om man har en kolvdump). Effekten av det blir självklart läckande laddtryck och en ryckig gång. Därför ser man till att placera dumpen så nära spjället som möjligt i regel. Om man inte har lastbils ic som har kanonflöde vill säga;)
bmwsteffe
joo jag har också hört något liknande....o därav så placerade jag min efter ic närmast spjället!!...men då har jag fått ett svar ialf..
har ej kvar min 200sx ändå!...men är bra sugen på lite turbo knuff i min bmw måste jag säga...
För att få den effekten lär du nog ha en Bosch plast dump eller någon annan med i stort sett försummbar fjäderkraft. Vi brukar använda rätt hårda fjädrar och har aldrig uppmärksammat några problem. Sätter ju iof i regel alltid dumpen nära spjället, men jag hävdar ändå att det har ytterst liten betydelse.
BMWSTEFFE:
Min dump fungerade helt OK mär den satt monterad före intercooler men jag hade ju inget värsting laddtryck heller, bilen var nog helt orginal.

Mikael Melander
Länk
För hårt stälda fjädrar till avlastningsventilen (dump/bypassventil) försämrar evakueringen!
Den blir trögare att öppna, öppnar aningen senare och är öppen en kortare tid!
Bosch varianten har ett mycket lättmanuvrerat membran och evakuerar mycket bra! (öppnar snabbt och stänger snabbt)
Inte konstigt att den sitter orginal på alla möjliga bilar som Porcshe 911turbo, GT2, Audi, Saab mfl.
Den håller bra för upp till 1,5bar om man kopplar in den med sidokanalen mot trycksidan, vill man evakuera ännu snabbare/bättre så kör med dubbla paralellt!
Ska man liga på ett normalladd på över 1,5 uppemot 2bar så kanske det kan vara av värde med en kolvdump.
Själv så kommer jag att ladda under 1,5 men över 1,2, har inte bestämmt mig ännu men kommer absolut ha kvar orginalmodellen + ev en extra.
Fastna inte för fåfängan! :)
M.V.H.
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.