|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har köpt mig en 90:as 535i som jag nu funderar på att skrämma upp lite. Mitt mål är inte att ta M5:or direkt, men man vill ju kunna piska andra original 535:or :) Det jag nu undrar är om man skulle kunna ta en 745i turbo med grenrör och intercooler och sätta den rakt på 535:an. Klarar motorn detta? Kolvarna? För att inte tala om bränsleinsprutet? Då jag antar att man inte kan ta 745:ans styrbox (?), vad finns det då för lösningar som inte rusar iväg prismässigt. Hur kommer avgassystemet att klara av konverteringen? Jag antar att jag behöver byta den främre delen, men kan jag behålla resten? Då detta kommer att vara min första turbokonvertering är jag tacksam för alla praktiska tips jag kan få. MVH, Ingo | |
Espen |
den som söker skall finna... sök på tidigare inlägg! Mvh -Eppe- Born2XLR8 |
|
Bästa lösningen skulle ju vara en komplett 745 motor. Men 745 grenrör+turbo+ic funkar nog på din motor om du håller dig under 0,6-0,7 bar. Men du behöver ju mera bränsle till den extra luftmängd du trycker i motorn, större spridare (ca 300-400cc/min) och en SMT6 box(www.perfectpower.com) skulle fixa bränslet. Avgassytemet måste du ju åtminståne bygga om första biten för att få ihop det med turbon, men det kommer att vara som en "propp i hålet"! Laddar du 0,6-0,7 bar så förlorar du säkert 30-50hk med orginal avgas. |
|
|
Låter bra. Någon som har ett avgassytem och rekomendera så här rakt upp och ner. Finns ju en del, men jag tänkte om nån hade någon erfarenhet av något fabrikat/modell. |
|
|
Min teori: Polaren har en 530i, antar att det är samma avgas. Byter du bara framröret och tar väck katalysator(erna) och monterar 3" från turbon tills efter där orginalkattarna sitter så räcker det nog till över 300hk!! Det jag är lite tveksam till bara är om bakre ljuddämparen är av fullflödestyp eller om den har massa kammare som gasen tvingas fram och tillbaka igenom, i så fall så byt den också! De gamla gjutjärnssexorna är kraftigt byggda och tål en del, nackdelen är det lite höga kompresionen och avsaknaden av två ventiler/cyl.... Om du laddar 0,6bar hela vägen, dvs från 2/3000varv upp till 5/6000 så har du nog garanterat över 300hk. Gäller bara att få till soppan/tändningen bra. M.V.H. |
|
|
Tack för hjälpen allihop. Jag skall höra av mig när bygget är klart och allt rullar som det ska. Får vi se om det funkar som planerat :) I |
|
| Ingo: Jag är från Degerfors och har en del kunskap. Känner hela "turbo-eliten" häromkring så hör gärna av dig på mailen om det är nåt du undrar över! | |
| Förresten så känner jag en kille som har 745 grenrör intercooler och rubbet utom turbo för att konvertera en m30 motor. Hör av dig så får du hans nummer;) | |
Rotti |
vem vill använda ett sånt sunkigt grenrör ( limpa) ..?? bygg ett eget .. |
|
Jag har en 745 motor från 85 papper på renovering min mail hittar du i min profil |
|
|
Jag är oxå på väg att sätta på en turbo på min. Undrar hur 745:ans grenrör ser ut. Passar den direkt i motorutrymmet (med turbo då så klart) eller måste man göra nått? Skulle vilja veta hur turbon hamnar om jag använder mig av 745:an grenrör i min bil. Kommer den långt ner eller högt upp? kan man sätta den upp och ner så turbon är högt upp och lättåtkomligt. Sen undrar jag vilka turbon som passar på grenröret? hade tänkt mig ca 350-400hk med en så liten turbo som möjligt. Finns det nån bil som har en lagom så man kan hitta en begagnad. Tacksam för svar. |
|
| En liten sak till å. Räcker spridarna från en M5 3.8 till för ca 350-400hk? | |
|
Jag har en komplett 745 motor i min 535, turbon hamnar långt ner! Att vända på grenröret är nog ingen bra ide, flänsen är så konstig att du måste vända turbon åt fel håll!!! Att hitta ett annat aggregat till 745 grenröret är inte lätt. Har du möjlighet så bygg ett nytt grenrör. HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
|
Lite frågor från en nybörjare! Har också en 535i 1989 och är intresserad av ungefär samma mods som "IngoKga"... Alltså större spridare, turbo, intercooler som räcker till så mkt som möjligt. Hoppas på över 300hk som var rimligt om man laddar 0,6-0,7 bar? + annat främre avgasrör. (Ev ta bort katt) Vad kan detta tänkas kosta? Är det lätt att återställa inför besiktning? Är så sugen på mer effekt, bilen känns så seg och det är min bruksbil som jag blir tvungen att dras med ett tag innan jag kan byta upp mig =( Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.