|
|
|
|---|---|
|
Hej nån som vet va som är fel eller va ja vidtar för åtgärd för att få ner CO o HC värdena på min M3:a avgassytemet är bara nått år men det sitter såkallade "Race Kattar" på =) Har klarat sig innan men idag sprack det. CO 1,0(0,5) CO 2500 0,5(0,3) HC 379(100) lambda värdena va ok... Snälla nån innom 30 dar =) Mr Vanos | |
|
Måste köra bilen riktigt varm innan avgasvärdes mätes. Viktigt! Funkar inte det kan du prova att byta lambdasond.. Pris ca: 1000 - 1400:- Micke.. Länk |
|
|
Körde den cirkus 3,5-4 mil innan + att han på bilprovning körde ett par varv runt räcker det?? Seriöst inte en aning... Tack på förhand.... Mr Vanos |
|
| Byt motorolja. Det gjorde jag och värmde upp katalysatorerna riktigt på min gamla M3 3,0 '94 och HC sjönk från 133 till 3. | |
|
En följd fråga... förstått det som att det finns en lambda efter grenröret o en efter katten vilken är i så fall dålig om den nu kan bli dålig efter 1år, eller e bägge kass??? eller eller... Ska köra bilen på rullande landsväg den 10:e där säger dom att det inte är några problem att optimera bort värdena... Mr Vanos |
|
|
Kan tyvärr inte svara på om M3:an har dubbla lambdasonder.. Men det kan du ju lätt kolla själv, gå bara under och leta efter kontakter med (antagligen) 4 st sladdar i härvan. Men om de säger att de kan optimera bort dessa värden,, varför då inte vänta och se! Micke.. Länk |
|
|
Jo har tänkt det... Byter stift o olja först verkar som när man söker igenom forumet så är det fler med samma problem måste nog köra katten tills det knäpper så där gött i den riktigt då är det nog bättre, förstår att han på SBP inte ville dra skiten ur den när ja kolla på men ska köra den själv på ombesiktningen så ska vi se hehe... Tackar för svar... Mr Vanos |
|
|
Hade själv problem med HC (inte CO). Trimchip som tagit det bästa ur mina kattar när den gått fett.. Hur som helst så drog jag bredställl på SBP:s parkering när inte värdena var ok, och när vi mätte igen så var allt ok! :-) (besiktningsmannen var lite röd i ansiktet efter...gillade inte körstilen på deras parkering..:-) Racekattarna ska ju klara dom höga temperaturena bättre när blandningen är fet, men kräver nog lite mera 'varmkörning' för att fungera bra ocksa. Kan iallafall upplysa om att det sitter två lamdagivare före kattarna, inga efter. HC kan ha att göra med vevhusventilation också. Du kan väl testa skruva av oljepåfyllningslocket när du mäter och se vad som händer med HC-värdet. Kör så det ryker! |
|
|
Tacksam för alla svar... =) Mr Vanos |
|
|
Då min besiktades hade den typ 10ggr för höga värden, fastän motorn var varm, och oljan ca 70c. Som tur var, så tänkte besiktningsmännen att vi "leker" en stund med bilen. Efter ca 5min ""gasande"" ca 2000varv, så sjönk dom vips till mycket acceptabla. Båda besiktningsmännen, (ena familjebekant) frågade om motorn, och då jag sade 340hk, så menade han att det var normalt att man måste "leka" lite med bilen innan den går igenom, speciellt lite älde högprestanda motorer. Så kanske di skulle gått igenom om de vermkört den ordentligt. Det värdet som ska ligga max kring 100??? Var på 950 som mest..., Sedan ner till typ 60. -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Hade samma problem med min...Jag bytte båda lambdasonderna och fortfararande samma skiten...Hade inne den på bmw som hitta en litet hål i grenrörets flexrör...Jag laga felet och innan besiktning så skulle jag köra ca 1 - 1,5 mil på en 4000 - 5000 varv...Ta det på 2:ans vävel så slipper kortet att ryka...Och detta var killen på bmw som sa...Bilen gick igenom med perfekta värden... Marcus Kylén Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.